کارنامه دولت سیزدهم درگیلان، بر محور مستندات:

۶۳۵۸ پروژه با هزینه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در گیلان افتتاح شد

سومانیوز؛ بیان دستاوردها و انتشار خدمات دولت ها با هدف شفاف سازی و روشنگری از آن عبارت های طلایی برگفته از کلام مقام معظم رهبری است که در دیدار مقامات نظام با ایشان تاکید و تکرار داشته اند و چنانچه این مهم به درستی و علمی انجام نشود، در ذهن افکارعمومی هزاران سئوال و ابهام ایجاد خواهد شد.

گروه رسانه ای ایران – گرا؛ بیان نکردن دستاوردها “جهاد تبیین” بی شک ضربات مهلکی بر باورها و اعتماد افکار عمومی وارد می سازد و همین ناتوانی و به موازات آن اختلاف های رسانه ای درونی و وابستگی های بی منطق تعدادی از رسانه ها داخلی موجب سوء استفاده رسانه های معاند می شود که متاسفانه توانسته اند از این خلاء طولانی بسیار بهره بگیرند.

دولت سیزدهم به ریاست شهید جمهور رئیس جمهوری مردمی و همیشه در صحنه به معنای واقعی – در مدت ۳۳ ماه  “۱۰۰۰ روز” تنها در استان گیلان با جدیت پیگیرانه مدیران و با هدایت استاندار بومی و پرتلاش توانسته است، شش هزار و ۳۵۸ پروژهای گوناگون را با صرف اعتباری نزدیک به  ۳۰ هزار میلیارد تومان به افتتاح برساند.

در این گزارش عملکرد “کارنامه” تلاش خواهم کرد، به صورت جامع  و مجمل بخشی از این خدمات را به تحلیل و تفسیر در آورده و  از همه عزیزان در رسانه ها اعم از شبکه باران، صدا و سیمای کشوری تا خبرگزاری های دولتی و خصوصی، مطبوعات سراسری و استانی و نیز انبوه پایگاه های خبری هم چنین چند رسانه ای ها درخواست دارم با پرهیز از سهم خواهی ها برای عزت و اقتدار سرزمینی همدلی و همراهی داشته باشند.

استان گیلان بعنوان یکی از کوچکترین استان ها از منظر وسعت با کمی بیش از ۱۴هزار کیلومتر مربع با ۱۷ شهرستان و ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار نفر که ۶۳ درصدشان جمعیت شهر نشین هستند، منطقه ای فوق العاده زیبا و سرسبز است که از نظر تراکم جمعیت بعد از تهران مقام دوم کشوری را دارا است.

استعدادهای بلقوه استان که بخشی از آن بلفعل شده است، اگر نگوییم بی نظیر ولی به یقین کم نظیر است و بسیاری از جنبه های سرمایه گذاری در این استان زرخیر دست نخورده باقی مانده است و باید در این عرصه کارهای بسیار زیادی انجام شود.

اقتصاد دریا محور با داشتن ۳۰۰ کیلومتر ساحل قابلیت سرمایه گذاری، واگذاری در آمد و تقویت اقتصادی به مردم و اقدام در بخش های پرورش ماهی به ویژه ماهیان خاویاری، تولید انرژی در سطح آب به صورت شناور، فضای بسیار مناسب و گسترده حوزه گردشگری، بهره مندی از اسکله های موجود و منطقه آزاد انزلی و ایجاد بنادر و اسکله های متعدد دیگر، افزایش فوق العاده صادرات و واردات و تقویت چشمگیر نقل و انتقال کالاهای مورد نیاز کشور، ارتقاء سطح اشتغالزایی و صدها مورد دیگر ویژگی های استان فوق العاده زیبا و پر استعداد گیلان به شمار می رود.

بهره مندی از آمار و مستندات برای آنچه در دولت انجام شد

براساس آمارهای ارایه شده از حوزه امور اقتصادی گیلان طی ۳۳ ماه دولت سیزدهم این استان شاهد بهره برداری از ۴۸۶ طرح در بخش های صنعت، جهاد کشاورزی و گردشگری با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد تومان و اشتغال بیش از هفت هزار نفر بوده است.

در همین شرایط ۷۱۳ واحد صنعتی، کشاورزی و گردشگری با پیش بینی اشتعال بیش از ۱۰ نفر با سرمایه ۳۲ همت در دست اقدام است.
از پروژه های بزرگ سرمایه گذاری گیلان می توان به ۱۶ پروژه با پیش بینی سرمایه گذاری ۹۴ همت و اشتغال ۴۴۳۰ نفر اشاره کرد که  – در بخش های پتروشیمی گیلان، مجوعه صنایع سلولزی وزارت دفاع، کشتی سازی انزلی، هاب تعمیرگاهی موتور هواپیمای مسافربری فرودگاه رشت، تولید تراکتور شالیزاری، دهکده لبنیات و صنایع تبدیلی و بسته بندی هم چنین مجتمع های گردشگری و هتل نام برد.
هم چنین نرخ بیکاری استان به طور میانگین در چهار فصل سال ۱۴۰۲ به ۶.۹ کاهش یافته که متوسط این رقم در کشور ۸.۷  درصد است.

حل مشکل پسماند، شاهکاری که به ثبت رسید

همزمان با شروع به کار دولت سیزدهم، حل مشکل که خیر “بحران شدید پسماند سراوان” رشت و احیای تالاب انزلی و به موازات آن اصلاحات لازم برای رفع آلاینده ها در رودخانه های زرجوب و گوهر رود، استارت جدی زده شد.

شخص استاندار گیلان با وجود برخی فضاسازی های عمدی و سهوی در حوزه های سیاسی، جریانی، رسانه ای و اقدامات پشت پرده برخی چهره های نسبتا مطرح به خصوص در مرکز استان و بی اعتنا به همه این فضاها “جانانه وارد عمل شد و نتیجه آن شد که:

بحرانی که حدود چهل سال از سوی همه دولت ها و مدیران استانی کوچک و بزرگ و او مدیران شهری “شهر رشت” در قلب جنگلهای هیرکانی پدید آمده بود را تا ۸۵ درصد حل و فصل کرد و برای پایان این اقدام بسیار بزرگ اجرایی به همکاری و همدلی شورای شهر و شهرداری رشت ادامه دارد که الحمدالله پر انرژی در صحنه حضور دارند.

پسماند خانگی و بیمارستانی را از اوایل دهه شصت از شهرستان رشت و چند شهرستان حومه برای مدتی موقت با اجازه از امام جمعه رشت و موافقت استاندار و شهردار وقت مرکز استان به این محل منتقل کردند.

در تمام این سالها همه آمدند و نظاره کردند و کاری صورت نگرفت و همان شد که انواع زباله سمی و میکروبی و آلوده کننده زمین و فضا و جنگل ها و شیرابه های نابودگر در سطح بیش از ۱۲ هکتار و عمق “ارتفاع” تا ۱۳۰ متر فاجعه به بار آورد.

چند استاندار قبلی هم فقط آمدند و رفتند و حتی کسی یادی از این بحران و حل آن  نکرد.!؟
اکنون در خرداد ۱۴۰۳ در کارنامه ۱۰۰۰ روزه دولت سیزدهم باید با مستندات ادعا کرد که این فاجعه تقریبا حل شده و منطقه سراوان بار دیگر در مسیر احیا شدن کامل قرار دارد.

در حال حاضر ساخت کارخانه زباله سوز به اعتبار ارزی و ریالی نیاز دارد، جانمایی لندفیل جدید، با توجه به مصوبه شورای تامین استان در زمینی اطراف شهر لوشان به عنوان محل دفت زباله رودبار و پدافند شهرستان رشت شناسایی شده، واحدهای تبدیل زباله “تر” به کود آلی از دو واحد به چهار واحد افزایش یافته و روزانه یک هزار تن کودآلی در این محل تولید می شود و مدیران شهر به تازگی برای فروش این میزان تولید جلساتی برگزار کردند.

تصفیه خانه شیرابه های سمی هم با انتخاب پیمانکار در حال اجراست اما مشکل بودجه به این پروژه شتابی نمی دهد و باید در این خصوص از سوی دولت و اعنبارات ملی به سرعت اقدام شود.

اعتبارات سفر شهید جمهور و آنچه به عینه محقق شد

در جریان اولین سفر شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی به استان گیلان ۱۸۶ مصوبه برای ۲۷ دستگاه اجرایی با اعتبار مصوب ۲۰ هزار و ۸۹۹ میلیارد تومان تصویب شد که از این میزان ۱۲ هزارو ۲۳۷ میلیارد تومان تخصیص یافت.

در این راستا سهم پروژه های عمرانی ۱۲ میلیارد و ۹۲۲ میلیارد تومان که پنج میلیارد و ۷۷۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد. در همین ارتباط تاکنون “با گذشت ۱۰۰۰ روز”، ۸۹۵ پروژه در قالب های عمرانی و اقتصادی با صرف ۲/۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

راه آهن رشت – کاسپین هم با اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد تومان آماده افتتاح است و پروژه های آزاد راه منجیل – رودبار با اعتباری معادل ۲۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح که ۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکار باقی مانده است.

در حوزه تامین مسکن در چارچوب طرح ملی مسکن از میان ثبت نام کنندگان ۲۷ هزار و ۶۴۶ تقاضا که دارای چهار شرط  طبق ضوابط بودند تایید نهایی و با وجود مشکل و محدود تامین زمین در استان گیلان برای ۱۷ هزار و ۶۱۹ هزار نفر زمین تامین شد.

در این راستا و به منظور ساخت نهضت ملی مسکن در برش دو ساله بیش از ۶۵ درصد و میزان محقق شده تا کنون ۵۴ درصد رشد را شاهد هستیم.

در بخش های راهداری و حمل و نقل جاده ای، برق رسانی و تقویت شبکه هم چنین برق رسانی به صد درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت و در حوزه گازرسانی تامین گاز ۹۷ درصد روستاهای استان و تامین گاز شهرها به غیر از شهرک ماسوله و افزایش قابل توجه انشعاب های نصب شده در شهرها و مناطق روستایی که قابل مقایسه به عملکرد دولتهای قبل نیست.

در زمینه تامین آب شرب و کشاورزی احداث ۱۱ سد لاستیکی در قالب دو طرح از محل اعتبارات استانی که هفت سد به مرحله افتتاح رسیده است و ادامه عملیات سد های پلرود و دیورش هم چنین عملیات ساماندهی اساسی ۲۰۰ کیلومتر ساحل دریا، تالاب انزلی و رودخانه سفید رود و آستاراچای و بهسازی و احیای ۵۰۰ هکتار آب بندان و حفر و تجهیز ۲۷۰ حلقه چاه با هدف مقابله با تنش های آبی اقدام های موثر و ماندگاری انجام شد.

از سوی دیگر در بخش بهداشت و درمان استان با افزایش سرانه فضای آموزشی و افزودن تخت های بیمارستانی و فضاهای بهداشتی – افزایش تولید کشاورزی در مقایسه با دولت های قبل و تلاشهای خوبی در بخش ورزش و جوانان که اطلاعات و آمار هر بخش مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد –  دیگر اقدامات و خدمات شایسته دولت سیزدهم در این زمان محدود به شمار می رود.

کلام آخر………..

دیدگاه  دکتر عباسی درباره دولت سیزدهم!

دکتر اسدالله عباسی استاندار استان گیلان با بیان اینکه دولت گذشته هشت سال اقدامات عمرانی در کشور را به بهانه برجام تعطیل کرده بود، تصریح کرد: در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم در کشور واحدهای تولیدی بسیاری غیر فعال شده بود، ولی بخش اعظمی از این واحدها در دوره دولت سیزدهم احیا شد و نمونه بارز آن در گیلان، کارخانه بزرگ پوشش است.

وی‌ با اشاره به نقش و حضور مسؤولان در بین مردم به منظور رفع مشکلات کشور بیان کرد: شهید جمهور برای حفظ منافع کشور و رفع مشکلات مردم بارها جان خود را به خطر انداخت و در نهایت در این راه شهید شد.

استاندار گیلان، یکی از تصورات نادرست دشمن را بهم ریختگی کشور بعد از شهادت شهید جمهور دانست و گفت: کار دشمن، دشمنی است و حتی به آوارگان داخل چادرها در فلسطین هم رحم نمی‌کنند و همین دشمن بعد از شهادت دکتر رئیسی تصور برهم ریختگی کشور را داشت ولی با درایت مقام معظم رهبری بار دیگر همه برنامه ها و تصورات شان به شکست انجامید.

وی با اشاره به دانش علمی و حوزوی شهید دکتر سید ابراهیم رییسی بیان کرد، شهید راه خدمت تمام دانش علمی و حوزوی خویش را در طول ۴۵ سال در طبق اخلاص گذاشت و برای حل مشکلات مردم روز و شب نداشت و بعد از تلاش های مستمر در طول هفته در پایان هفته و در روزهای تعطیل به سفرهای استانی می رفت.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بدهی‌های بی شمار دولت گذشته به بانک مرکزی بیان کرد: دولت سیزدهم میراث‌ دار ۵۵ هزار میلیارد تومان استقراض بانکی، ۵۵۰ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه و ۴۴ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی بود که تمام این بدهی ها در طول این سه سال پرداخت شد و این مساله مهم باید توسط مدیران کشوری، استانی و شهرستان ها به درستی تبیین شود.

عباسی با تاکید بر تلاش شخص شهید رییسی در رفع ناترازی در حوزه های زیرساختی همچون برق و گاز در کشور بیان کرد: قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم در فصول مختلف سال با مشکل برق و گاز مواجه بودیم ولی در سه سال گذشته با تاکیدات ریاست محترم جمهوری مشکل ناترازی ها در حوزه برق و گاز در کشور به ویژه در گیلان با اختصاص یک هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان برای احداث پست شهید حق بین رشت این مشکل برطرف شد.

استاندار گیلان با اشاره به آماده افتتاح بودن راه آهن رشت – کاسپین در منطقه آزاد انزلی، بیان کرد: راه آهن رشت – آستارا دغدغه شهید جمهور و تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است که با تلاش‌های صورت گرفته کارهای آزادسازی اراضی مسیر آغاز شده است.

دکتر عباسی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم و شخص رئیس دولت در راستای تقویت و توسعه بیمه درمانی در کشور گفت: در طول سه سال گذشته ۱۲ میلیون نفر در کشور از بیمه خدمات درمانی بهره‌مند شده و تمامی خدمات درمانی برای کودکان زیر هفت سال رایگان شد ه است./

به قلم مجید محمدپور

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://i1444.ir/?p=11401

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: