به گزارش گروه رسانه ای ایران – گرا؛ سماکچی تصریح کرد: برنامه رینگ ۹۰ متری “کمربندی بزرگ شهر رشت” که به یاری حق در حالی این رینگ از اواخر امسال عملیاتی خواهد شد که باید کارهای اجرایی آن در سال ۱۳۸۹ عملیاتی می شد. وی بیان کرد: در حال حاضر بیشتر ترافیک ما از میدان گیل است و براساس مطالعاتی که انجام شده است دو رینگ ۹۰ و ۱۳۶ متری از منطقه سیمکو رشت را اجرایی خواهیم کرد تا بار ترافیکی شهری به معنای واقعی کاهش یابد. اعتبارات مربوط به اجرای رینگ ۹۰ متری را شهرداری متقبل شده است و استاندار محترم قول های مساعد همکاری داده است.
رینگ های ۹۰ و ۱۳۶متری در شهر رشت احداث می شود
رییس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک، عمران و توسعه شهری متذکر شد: شهرهای بزرگ اغلب در کوران برنامه چهارم توسعه خود هستند و متاسفانه در شهر رشت هیچ برنامه ی توسعه ای تا کنون وجود نداشته و طی ۲۰ سال از عمر شورا یک برنامه مطالعاتی مدون در دست اجرا و انجام و نظارت نداشتیم تا امکان بهره گیری از بودجه های دولتی تسریع شود. سماکچی یادآور شد: از سال گذشته از سوی شهرداری و دوستان دانشگاه گیلان توانستیم برنامه های چند ساله توسعه را آماده و از سال جاری آن را به مرحله اجرا در آوریم.
کارهای توسعه شهر رشت در ۱۰ سال گذشته بی سابقه است
عضو هیات رییسه شورای شهر رشت گفت: به عبارتی با این شرایط در مدیریت شهری ۲۰ سال از همه کلانشهرهای کشور عقب مانده ایم و خوب است مردم و شهروندان رشت بدانند که مدیریت شهری “شورا و شهرداری” تازه و از امسال وارد مراحل جدی اجرا و انجام زیر ساخت ها شده اند و بنا هم نیست که مانند سنوات قبل عمر شورا را هدر بدهیم.
تعامل بین شورا، شهرداری و نمایندگان مجلس عالی است
وی در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص میزان تعامل و همدلی میان شورای شهر و شهرداری اظهار کرد: به قطع و یقین اگر این کارها در شورا و شهرداری چه در مرحله اجرا و یا نظارت و مطالعات انجام شده است، بر سطح بالای تعامل بین شورا و شهردار استوار بوده است. سخنگوی شورای شهر رشت این را هم اضافه کرد: بزرگ ترین آسیب های ما در شوراها و شهرداری های سراسر کشور عدم تعامل میان شورا و شهرداری است و به قوه الهی در رشت این همدلی وجود دارد. مردم خوب ما هم آگاه باشند، اگر کاری و حرکتی در شهر انجام می شود به یقین از مسیر تعامل و همدلی و همکاری صورت می گیرد و به تنهایی هرگز کارها پیش نمی رود.
وی درباره پروژه های شهری عنوان کرد: یکی از پروژه هایی که به کمک شهردار شهر رشت توانستیم با همراهی استانداری و دادستان محترم پیگیری کنیم طرح شهید سلیمانی که معروف به طرح میثاق و پروژه ی ژ۵ بود که بیش از ده سال بر زمین مانده بود. به اظهار وی، امید است در دو آینده یعنی در دی ماه امسال این پروژه افتتاح و زیر بار ترافیک برود تا گره های کور ترافیکی شهر رشت باز شود.
قراردادهای پیمانکاران در شهرداری بسته می شود
محسن سماکچی در خصوص کار و وظایف پیمانکاران – همه قراردادها با پیمانکاران در شهرداری منعقد می شود و شورای شهر و کمیسیون تنها نقش نظارتی دارد که این نظارت به درستی انجام می گیرد و با هیچ احدی تعارف نداریم و کارها را با صداقت و درستی انجام می دهیم. کار ذاتی ما نظارت است و پیمانکاری اگر تخلف یا مثلا کم فروشی بکند، چشم پوشی نخواهیم کرد و قطعا برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت. این عضو شورای شهر رشت گفت: قراردادها قبلی با پیمانکاران ضمانت یک ساله داشت و هم اکنون قرارداد ها دو ساله شده و این اولین بار است که هر پیمانکاری موظف است تا دو سال تعهد پروژه انجام شده را بپذیرد و در یک مورد در شهر پیمانکار مورد نظر باید اسفالت آن منطقه را تراشیده و دوباره به طور کامل بازسازی کند.
به گفته، رییس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک، عمران و توسعه شهری در اجرای امور کوچک ترین کم کاری برای ما به عنوان ناظر قابل تحمل نیست و بدون تامل متخلف به مراجع قضایی ارجاع داده میی شود. وی گفت: برای اجرای پروژه های شهری در بخش مصالح در تنگنا هستیم و بعضا مصالح در گذشته کیفیت نداشته که مشکلاتی را پدید آورد و در این خصوص هم دقت لازم خواهد شد.
۸۳۰ هزار متر مکعب اسفالت در ۶ ماه در معابر شهر استفاده شد
وی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون در مدت شش ماه ۸۳۰ هزار متر مکعب اسفالت ریزی کرده ایم که در نوع خود بی سابقه است و در کنار این رقم به مردم شهر قول داده ام تا آخر سال ۵/۱ میلیون مترمکعب آسفالت ریزی در راستا بهبود معابر داشته باشیم. وی در بخش دیگر از مصاحبه بیان کرد: کارشناس های راهسازی و پل سازی آگاهند – پل ها برای از بین بردن ترافیک راهگشار نیستند اما مرحمی برای باز کردن گره های کور ترافیکی است.
۵۰ درصد بودجه شهرداری به عمران و توسعه ی شهری اختصاص دارد
سخنگوی شورای شهر با اشاره به این که، در حالی که در گذشته اعتبارات بخش عمران شهرداری رشت حداکثر ۲۰ درصد کل بودجه را هم شامل نمی شد، امروز در راستای توسعه عمرانی و کار برای مردم ۵۰ درصد بودجه شهرداری برای عمران اختصاص یافته که بی سابقه است.
رییس کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شورا درباره مسکن مهر با ۵۰ هزار خانوار که باید خروجی ها و ورودی ها مناسب داشته باشند، اظهار کرد: این ورودی ها و خروجی ها باید چهار برابر شرایط کنونی می بود که ترافیک آن ناحیه به سایر نقاط شهر انتقال پیدا می کند و ان شا الله اگر در این بخش شهر بازگشایی کنیم مردم شریف در مسکن مهر راحت تر خواهند شد. به گفته وی، گاهی مشکلاتی که کوچه در پس کوچه های شهری وجود دارد – بحث فاضلاب است که اجرای آنها هم مشکل اعتباری دارند و اگر همکاری و همدلی در دستگاه های اجرای صورت نگیرد پروژه ها به خوبی پیش نمی رود.
دستگاه های اجرایی در پیشبرد پروژه های شهری نقش موثری دارند
سماکچی اعتقاد دارد، در رشت پروژه ها سرعت اجرا خیلی خوب دارند و ادارات آب و آبفا و برق و نهادها خیلی می توانند کمک کنند و اغلب هم کمک های خوبی کردند اما در باز آفرینی شهری، میراث فرهنگی همراهی خوبی نداشت.
همکاری و پیگیری های نمایندگان شهرستان رشت در مجلس عالی است
سخنگوی شورای شهر رشت با تاکید بر اینکه اجرای پروژه خیابان آیت الله احسان بخش تا خیابان معلم به سه هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، گفت: نمایندگان مرکز استان گیلان، برای گرفتن بودجه پیگیری های خوبی می کنند و با اتحاد نماینده ها، شهر و استان را زنده نگه می دارد. وی در پایان این مصاحبه اعلام کرد: مردم ما را تحمل کنند و ما شرمنده مردم هستیم و قلب ما برای مردم رشت می تپد و امیدوارم روزی به مردم درباره مسائل توسعه ای بیشتر گزارش بدهیم و موجب خوشحال شهروندان شویم. وی با اشاره به این که تا پایان سال دو پروژه بزرگ دیگر را به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد، این را هم عنوان کرد که، از وجود ترافیک و مشکلاتی که پیش می آید هم از مردم عذرخواهی می کنم.
گروه رسانه ای ایران – گرا – ( گفتمان سازی، روشنگری، امید آفرینی)