شیون فومنی، فردوسی گیلان

سومانیوز؛ شیون در سوم دی ماه 1325 چشم به جهان گشود و بی‌تردید از بارزترین و بزرگترین شاعران دو زبانه این مرز و بوم‌ بوده است.

به گزارش گروه رسانه ای ایران -گرا؛ سوم دی ماه زادروز شاعر بزرگ گیلان، میر‌ احمد فخری نژاد است که مردم استان وی را با نام شاعری و تخلصش (شیون فومنی) می ‌شناسند.

وی بی‌تردید از بارزترین شاعران دو زبانه گیلانی‌ است که علاوه بر سرودن شعر به گیلکی در شعر فارسی نیز با انتشار مجموعه های شعری به این زبان، از شاعران تأثیر گذار و توانای معاصر به شمار می رود. وی در کنار شعر گیلکی و فارسی فعالیت‌های بسیاری در دیگر حوزه‌های ادبی داشته‌ است که آن جمله می‌توان به شعر و ادبیات کودکان، قصه، داستان کوتاه و فیلمنامه اشاره کرد.

علاوه بر این‌ها، ترانه‌سرایی یکی از جنبه‌های ادبی و هنری شیون است. به‌خاطر شناختش از موسیقی، آواهای محلی و فارسیِ شیون به وسیله خوانندگان نامی استان اجرا شده ‌است.

میر احمد سید فخری‌نژاد مشهور به شیون فومنی از شاعران مشهور گیلان، متولد سال ۱۳۲۵ بود. شیون فومنی در سال ۱۳۴۶ وارد سپاه‌دانش در طارم زنجان شد و یک سال بعد به استخدام اداره آموزش و پرورش استان مازندران درآمد و در سال ۱۳۴۸ عهده‌دار مدیریت و تدریس در یکی از مدارس فولادمحله ساری شد و تا سال ۱۳۵۱ به کار تدریس مشغول بود و پس از آن نیز در دیگر نقاط گیلان به این شغل ادامه داد.

شیون در سال ۱۳۷۴ مبتلا به بیماری نارسایی کلیه شد و یک سال بعد برای درمان این نارسایی برای دیالیز به تهران عزیمت کرد و در همین سال با وجود درد کلیه مدرک تحصیلی فوق دیپلم را در رشته تجربی از دانشگاه تربیت معلم گرفت. شیون در سال ۷۶ پس از سال‌ها تدریس، بازنشسته شد و در شهریور سال ۷۷ پس از یک دوره بیماری مزمن کلیوی و انجام پیوند کلیه در یکی از بیمارستان‌های تهران از دنیا رفت. آرامگاه این شاعر گیلانی در بقعه سلیمانداراب رشت در جوار مزار میرزا کوچک جنگلی قرار دارد./

 

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://soumanews.ir/?p=11580

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها