به گزارش گروه رسانه ای ایران – گرا؛ دکتر آرش داداش پور دواچی، عضو هیات مدیره شرکت محور طلایی کاسپین در یادداشتی نوشت: اقتصاد دریا محور به عنوان یکی از محور های اصلی قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است که تحقق آن مستلزم ایجاد زیرساخت های اقتصادی از جمله تأمین نیروی انسانی مورد نیاز برای انواع فعالیت های دریامحور است.
همچنین توجه مناسب به اقتصاد دریا محور گامی موثر در اشتغال و توسعه استان های ساحلی به خصوص گیلان محسوب میشود. بدون شک استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره آبی برای رشد اقتصادی،بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال پایدار و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی جوامع تعریف میشود. در این بین بندرکاسپین واقع در منطقه آزاد انزلی میتواند نقش به سزایی را در توسعه اقتصاد دریا محور ایفا کند.
بندرکاسپین که در زمینه توسعه ترانزیت بین الملل و ترانزیت تجاری به ویژه صادرات مجدد از بنادر انزلی اقدامات خوبی داشته و با سرمایه گذاری در پس کرانه منطقه آزاد انزلی فضایی مهیا کرد که با استفاده از مزایا و معافیت های این منطقه در کنار زیرساخت ها و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری بویژه سیلوها، مخازن و انبارهای رو باز، توانسته در تسهیل و تسریع تجارت با کشور روسیه گام های خوبی بردارد.
همچنبن افتتاح پروژه مهم ریلی این بندر به کریدور شمال به جنوب که موجب کاهش ۳۰ درصدی هزینه حمل در مسیر انتقال بار جنوب به روسیه و شمال اروپا گشته است که می تواند تا حد زیادی برای سرمایه گذاران و صاحبان بار هندی حائز اهمیت باشد. مسیر مذکور، در حال حاضر امکان حمل ۳ میلیون تن بار را داشته که این حجم طی سال های آتی تا ۷ میلیون تن نیز میتواند افزایش پیدا کند. اما جهت تکمیل حلقه توسعه بندرکاسپین در راستای اقتصاد دریا محور شرکت محور طلایی کاسپین در نظر دارد که به سمت مکانیزه کردن اسکله ها برای افزایش سرعت عملیات تخلیه کشتی ها برویم.
پایانه و اسکله های مکانیزه معمولاً شامل استفاده از ماشینآلات و تجهیزات سنگین برای جابجایی محموله است و از جنبه مثبت، مکانیزاسیون میتواند کارآیی و بهره وری را افزایش دهد، زمان کمتری را کشتی ها در بندر میگذراند و در نتیجه انتشار گاز های گلخانه ای از کشتی های بیکار را کاهش میدهد. همچنین میتواند نیاز به نیروی انسانی را به حداقل برساند و قرار گرفتن کارگران در شرایط خطرناک را کاهش دهد.
درهمین راستا بخش خصوصی با دارا بودن ۴ پست اسکله حاضر در حال طراحی و تدوین چنین تجهیزاتی به جهت مکانیزه کردن اسکله های بندرکاسپین می باشد تا در آینده نه چندان دور شاهد کاهش توقف کشتی در این بندر باشیم. قابل ذکر است، این بخش خصوصی در نظر دارد با افزایش حجم سرمایه گذاری در بندر کاسپین، ظرفیت های این بندر را در انبارهای سرپوشیده، سیلو و مخازن افزایش دهد تا در زمان مکانیزه شدن این اسکله از ظرفیت های مناسبی برخوردار باشد.
در کلام آخر باید گفت، مکانیزاسیون کردن بندر کاسپین می تواند نقش مهمی در دستیابی به رشد اقتصادی پایدار داشته باشد و در عین حال اثرات زیست محیطی را به حداقل برساند. این پتانسیل را برای افزایش کارایی، کاهش انتشار گاز های گلخانه ای و بهبود کیفیت هوا ارائه می دهد./