به گزارش گروه رسانه ای ایران – گرا؛ هیچ دستگاه و ارگان و نهادی هم نیست جلوی این رفتار و گفتار ناشایست، ضد سرزمینی و ضد منافع ملی را بگیرد و به این اقایان و خانم ها در رده های عالی، میانی و حتی پایه بگویند چرا در هر بخش و حوزه ای دخالت می کنید و برای کل نظام مشکل آفرینی ایجاد کرده و افکار عمومی را دچار نگرانی، یاس، گاهی ترس و بی اعتمادی می کنید.
نویسنده بارها در استان های مختلف و در تهران این تذکر را از طریق رسانه ها به معدود مدیران سابق و فعلی کشور که چنین مواضعی دارند، منعکس کرده و خواستار برخورد با این رویه و خلق و خوی ضد مردمی شده است؛ عادتی که در دیگر کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه چنین رسم و سنت غلطی رایج نیست. در ایران ما همه مدیران قوای سه گانه از صدر تا ذیل باید و حتما یاد بگیرید چه زمانی، در چه زمینه ای، به چه علت و عللی، با چه ادبیاتی و حتی با چه رسانه ای و چرا سخن بگویند. (آن افرادی که هر روز هفته مواضعی دارند).
یعنی آن که، چگونه در راستای حفظ منافع ملی و اعتماد بخشی در میان افکار عمومی گام بردارند که نمونه بارز و بهترین الگوی موثر، کارآمد و بی بدیل آن رهبری هشیار انقلاب است و بس. از منظر اهمیت موضوع و رعایت موازین، این مواردی که کوتاه متذکر می شوم به خودی خود به اندازه یک ترم تحصیلی درس دانشگاهی است، اما متاسفانه درصدی از مدیران هرگز به این مهم اعتنا نداشته و ندارند. به تازگی یک نماینده از تهران در حالی که مقام های نظامی و سیاسی و دیگران گفته اند جنگنده های اسرائیلی هرگز وارد ایران نشده اند، اما ایشان اعلام کردند خیر، جنگنده های رژیم صهیونیست وارد کشور شدند.
یا برخی افراد آمارهای مایوس کننده و خود درآورده از درصد افراد دارای مشکلات روانی در جامعه ایران و یا شرایط حفظ کانون های خانوادگی و سبک زندگی و یا کاهش سن کشیدن سیگار در بانوان و نوجوانان ارایه می دهند و وقتی سوال می شود که استناد شما به کدام مرکز رسمی آماری است سکوت کرده و شانه بالا می اندازند. قانون و علم رسانه می گوید تا زمانی که درباره مساله و موضوعی سند و مدرک معتبری ندارید نمی توانید درباره آن گفتار و یا رفتاری داشته باشید و اگر هم سندی دارید پیش از بیان و انتشار آن باید به منافع ملی و سوء استفاده هایی که می شود به درستی بیندیشید.
مدیران سراسر کشور باید بیاموزند، حتی درباره عملکردهای خود (عملکرد عادی و گزارش کار و بیان دستاورد ها) زمان و شرایط مناسب را بسنجند و این گونه نباشد که برای مطرح بودن و مطرح شدن تا تلاش برای حضور در عرصه انتخابات ها با رسانه ها به گفت و گو بنشینند یا در فضای مجازی خودنمایی کنند. نکته جالب تر اینکه سردار علی محمد نائینی سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به تازگی مساله مهم کیفیت پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی را تشریح می کرد، عنوان می کند: ما در جنگ هستیم و باید باور کرد، نباید هر اطلاعاتی را به آسانی و بدون هزینه در اختیار دشمن قرار داد و رعایت این امر بسیار الزامی و مهم است. یعنی اطلاعات را باید آن ها که اهلیت، دانش و شرایط لازم را دارند؛ برای افکار عمومی به اندازه و در زمان و مکان مناسب تشریح کنند.
توصیه و تذکر نویسنده این است، در هیچ شرایطی نباید منهای مسوولان قوای سه گانه رده های پایین دستی این قدر اظهار نظر و ابراز فضل و سخنان احساسی بر زبان بیاورند که در تمام چهل سال گذشته این گونه اظهارات مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کرده و خوراک فراوانی برای رسانه های بیگانه فراهم آورده و این معضل به یک بدعت و عادت تبدیل شده است. در موضوع اخبار خوب و امید بخشی داخلی و اعتماد بخشی به افکار عمومی و بیان واقعیت ها به دور از شعار و آمار سازی غیر واقعی البته که هر میزان بگویید و بگوییم؛ کم گفته ایم اما در مسائل اقتصادی، امنیتی، روابط بین الملل، معضلات حاد اجتماعی هر کسی خود را صاحب نظر و صاحب سخن نداند.
فرهنگ ایرانی، فرهنگی غنی با مردمانی فهیم، با درایت و آگاه است از این رو شایسته نیست به عنوان نمونه اگر کسی در انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت نشد، یا برای مجلس رای نیاورد و یا در موضوع خاصی به هر دلیل مورد قهر و بی اعتنایی قرار گرفت. همه منابع و منافع ملی و سرزمینی را زیر پا گذاشته و با موضع گیری های پر شتاب و خارج از تعقل و تدبیر به اصطلاح آب به آسیاب دشمن بریزد. دشمن همیشه منتظر و مترصد این فرصت ها است و از هر حرکت و گفتار و رفتاری در جامعه حتی در میان مردم عادی و به خصوص بین مدیران عالی و میانی بهره بردای می کند.
سال ها قبل، دوستی تعریف می کرد، زمانی در لندن روزنامه نگاری یک بولتن خیلی محرمانه “سری” از اوضاع ایران را تولید و منتشر کرد و وقتی از او سوال شد که این مطالب را چگونه و از کجا به دست آورده ای؛ توضیح داد: همه این مطالب از اخبار بعضی رسانه های جناح های مخالف آن جناح بر سر قدرت است به علاوه از اظهارات مسوولان به خصوص مدیران سابق و نمایندگان ادوار مجلس حاصل شده است.
به همین منظور به عنوان کسی که بیش از ۴۳ سال در عرصه رسانه فعالیت دارد؛ عاجزانه از همه مسوولان و مدیران و حتی مسوولان استان ها در خواست دارم، قبل از هر گفتار و اظهار نظری “حتی برای خودنمایی یا خدای ناکرده تسویه حساب های فردی و جناحی” به عاقبت و بازتاب ها و سوء استفاده های دیگران خوب بیندیشند و ییاندیشید. خدا عاقبت همه را ختم به خیر گرداند./
مجید محمدپور – نویسنده، کارشناس ارشد رسانه و استاد علوم ارتباطات
گروه رسانه ای ایران – گرا ( گفتمان سازی، روشنگری، امید آفرینی)