به گزارش گروه رسانه ای ایران – گرا؛ احداث کمربندی دوم شهر رشت به عرض ۹۰متر«موسوم به رینگ ۹۰متری»، بیش از یک دهه است که در جلسات مدیریت شهری و شورای شهر رشت مطرح می شود. رینگی که هدف آن کاهش بار ترافیکی مبادی ورودی و خروجی شهر و جلوگیری از ورود خودرو های عبوری مسافران به محدوده درون شهری است.
مطالعات احداث کمربندی دور شهر رشت، سال هاست انجام شده ولی مدیریت شهری همواره برای اجرای آن با مهم ترین چالش یعنی تامین اعتبار روبرو بوده است. اعتباری که هم برای احداث این جاده کنار گذر نیاز است و هم برای تملک املاک در مسیر نیاز دارد.
درحال حاضر، تملک املاک در مسیر این کمربندی در جاده لاکان در حال انجام است. اما بخشی از این کمربندی که قرار است از کمربندی خرمشهر عبور کند، در حریم کانال آب رسانی کشاورزی قرار دارد و املاک کمتری را برای تملک دربردارد.
املاکی که طی یک دهه تملک شده و بر همین اساس از سال گذشته، احداث جاده و آسفالت جاده کنارگذر در جنب کانال آب رسانی موسوم به ژ۵ از سوی مدیریت شهری در حال انجام است.
این جاده کنار گذر در حریم کانال آب، مسیر فرعی برای مسافرانی ایجاد کند که میخواهند از خروجی شهر رشت یعنی از جاده لاهیجان و نرسیده به تقاطع غیرهم سطح جانبازان به بندرانزلی بروند و یا در ادامه خط مسیر با گذر از پیربازار به سمت شهرهای فومن و صومعه سرا بروند.
ماه گذشته، شهردار رشت در دیدار با مجمع نمایندگان گیلان، خواستار انسجام بین دستگاه ها و نگاه ویژه مجمع نمایندگان استان برای احداث کمربندی دوم شهر رشت و همچنین اتمام پروژه جاده کنارگذر کانال ژ۵ شد.
رحیم شوقی، در حضور مجمع نمایندگان گیلان، ترافیک رشت را بزرگترین معضل شهر خواند. ترافیکی که در زمان پیک مسافر به گیلان، به مساله بغرنجی بدل می شود. معضلی که این روز ها شاهد نارضایتی شهروندان و گردشگران هستیم.
شهردار رشت، با بیان اینکه ساخت کنارگذر ژ۵ حیاتی است، یادآور شد: برای عبور این جاده که از محدوده روستایی می گذرد، همکاری اداره کل راه و شهرسازی ضروری است.
وی همچنین گفت: تملک املاک در مسیر و زیرسازی فاز دوم این کنار گذر در حریم کانال ژ۵، از آذر ماه سال ۱۴۰۲ آغاز شده است و با تکمیل این کنار گذر از جاده انزلی تا پیربازار، مسیر ۱۳ کیلومتری بازگشایی می شود.
حالا چند روزی است، به طور همزمان زیرسازی و آسفالت فاز دوم کنارگذر حریم کانال ژ۵ از جاده انزلی به سمت پیربازار درحال انجام است. بخش هایی که زیرسازی آن تکمیل شده، از سوی سازمان عمران شهرداری رشت در حال آسفالت است.
در همین زمینه رییس سازمان عمران و باز آفرینی فضاهای شهری می گوید: در راستای اجرای فاز دوم احداث کنارگذر حریم کانال، آسفالت فاز دوم حریم کانال ژ۵ به همت سازمان عمران وباز آفرینی شهرداری درحال اجراست.
امید اکبری، با بیان اینکه ایجاد جاده جدید در حریم کانال آب رسانی در راستای کاهش بار ترافیکی محدوده شهری درحال اجراست، ابراز کرد: جاده کنار گذر در حریم کانال ژ۵ از محدوده کمربندی خرمشهر آغاز می شود و با گذر از جنب ساختمان اداری هلال احمر، به سمت خیابان بهمن خانجانی رفته و در ادامه حریم کانال تا روستا های کماکل، پیله داربن و شهر پیربازار می رود.
اکبری همچنین توضیح داد: به دلیل عبور این جاده جدید از محدوده های روستایی، زیرسازی محور مذکور پیش از آسفالت ضروری است و با عنایت شهردار رشت و همکاری معاونت حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری، زیرسازی مسیر مذکور همزمان در حال انجام بوده و سازمان عمران نیز آسفالت بخش های آماده شده در جاده کنارگذر کانال را آغاز کرده است.
رییس سازمان عمران اضافه کرد: تکمیل این کنارگذر، موجب می شود از بار ترافیکی جاده بندرانزلی و کمربندی خرمشهر کاسته شود. فاز دوم این کنارگذر از ابتدای خیابان خانجانی تا پیربازار، به طول ۴ کیلومتر مربع بوده و آسفالت بخش های زیرسازی شده از سوی سازمان عمران در حال اجراست./