وضعیت آزار دهنده ترافیک رشت/ به فکر قطار شهری و کمربندی باشید

طراحی اکثر معابر و خیابان های رشت برای ده ها سال پیش است و طبیعی است که با توجه به گسترش شهر اساسا خیابان های فعلی گنجایش این میزان خودرو را نداشته باشند.

به گزارش گروه رسانه ای ایران – گرا؛ شهر رشت، مانند بسیاری از شهرهای بزرگ دیگر، با چالش‌ های ترافیکی متعددی رو به رو است. این چالش ها با عوامل مختلفی از جمله: رشد جمعیت، عدم توسعه حمل و نقل عمومی کافی، طراحی شهری ناکارآمد و رفتارهای رانندگی نا ایمن مرتبط است. پر واضح است که وضعیت ترافیک رشت به وضعیت آزار دهنده ای رسیده و عبور و مرور خودرو ها از معابر اصلی به کوچه های فرعی منتقل شده و کم تر خیابان و معبری را میتوان سراغ گرفت که این روز ها با مشکل ترافیکی شدید رو به رو نباشند.

اما آیا رفع معضلات ترافیکی شهر رشت با اقدامات نرم افزاری، احداث دور برگردان، اصلاح هندسی، احداث پل ها و بازگشایی معابر قابل حل است یا باید به دنبال اقدامات اساسی تری باشیم؟ برای پاسخ به این سوال باید به برخی از مشکلات ترافیکی برجسته شهر رشت اشاره کرد.

۱. عدم توسعه حمل و نقل عمومی کافی:

سال هاست که شهر رشت با جمعیت بیش از ۸۰۰ هزار نفری با کمتر از ۵۰ اتوبوس ( بیشتر اوقات بین ۲۰ الی ۴۰ اتوبوس) درگیر است و عملا این تاکسی ها هستند که مسوولیت حمل و نقل عمومی شهروندان به روی دوش آن هاست. بنابراین نبود سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد و قابل اطمینان مانند مترو و قطار شهری که باعث تشدید استفاده از خودرو های شخصی و افزایش ترافیک می‌شود، خود یکی از عوامل وضعیت موجود است.

طی سال های اخیر همواره ردیف قطار شهری رشت در بودجه سالیانه قرار گرفته اما همچنان این مساله در فاز اطلاعاتی قرار گرفته و است و بعید هم بنظر می رسد طی چند سال آینده قدم اساسی تری در این زمینه برداشته شود.

۲. طراحی شهری نا کارآمد و قدیمی:

طراحی شهری با توجه به اتومبیل و عدم توجه به پیاده رو و دوچرخه سوار که باعث تشدید ترافیک و کاهش امنیت پیاده روها و دوچرخه سواران می‌شود. نکته جالب این است که طی سالهای اخیر بارها بحث اضافه شدن دوچرخه های اشتراکی به ناوگان حمل و نقل شهری رشت مطرح شده و حتی کار به امضای تفاهمنامه هم رسیده اما هیچ گاه از روی کاغذ فراتر نرفته است.

البته در صورت اجرایی شدن این طرح نیز با توجه به شرایط خیابان ها و معابر شهر چالش های اساسی تری نیز در راه خواهد بود.

۳.رشد جمعیت و افزایش تعداد خودرو ها:

رشد سریع جمعیت رشت (خصوصا در روز) و افزایش تعداد خودرو های شخصی بدون توسعه متناسب زیرساخت های حمل و نقل عمومی و پیاده رو که منجر به تشدید ترافیک و افزایش زمان تردد می‌شود.

۴. فقدان کمربندی یا رینگ شهری

با وجود سرعت گرفتن پروژه‌ های عمرانی طرح میثاق در شهر رشت برای رفع‌ مشکلات ترافیکی اما تا زمان عدم احداث کمربندی این پروژه ها صرفا نقش مُسکن را ایفا خواهند کرد. طراحی اکثر معابر و خیابان های رشت برای ده ها سال پیش است و طبیعی است که با توجه به گسترش شهر اساسا خیابان های فعلی گنجایش این میزان خودرو را نداشته باشند.

بی توجهی به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و رانندگی، عدم وجود پارکینگ های کافی در شهر و نبود سیستم های کنترل و مدیریت ترافیک کارآمد از دیگر عواملی است که خود منجر به بروز ترافیک شدید شده است.

قطار شهری همچنان روی کاغذ

در عموم شهرهای جهان، ده ها سال است که بار اصلی حمل و نقل عمومی روی دوش مترو یا قطار شهری است. اما همان گونه که در بالا هم اشاره شد این مدل از حمل و نقل در گیلان و رشت روی کاغذ مانده است. کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا، افزایش سرعت تردد و بهبود کیفیت زندگی تنها بخشی از مزایای مترو و قطار شهری هستند.

حتی اگر طبق وعده سال های گذشته فاز اول پروژه تراموا تا فرودگاه رشت اجرا شود، بازهم بخشی از گره های ترافیکی رشت باز خواهد شد./

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://soumanews.ir/?p=15024

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها