به گزارش گروه رسانه ای ایران – گرا؛ نشست هم اندیشی مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان با مجید الهیان رییس کل دادگستری استان در خصوص چگونگی ثبت و ارجاع دعاوی و شکایات در صلاحیت محاکم صلح برگزار شد.
مجید الهیان رییس کل دادگستری استان گیلان با بیان لزوم رعایت موازین قانونی و علمی در پذیرش دادخواست ها و شکایات در دفاتر الکترونیک قضایی اظهار داشت: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نقش به سزایی در تسریع فرایندهای دادرسی و جلوگیری از اطاله دادرسی داشته و به مردم کمک می کند تا در احقاق حقوق و دادخواهی بهترین شیوه را انتخاب کنند.
وی با تاکید بر تکریم ارباب رجوع و حضور فعال و دائمی مدیران دفاتر در محل کار تصریح کرد: با توجه به اینکه مدیران دفاتر از افراد زبده و حقوقدان انتخاب شده اند لذا انتظار است با برخورد و رفتار مناسب و اعمال نظارت و آموزش متصدیان دفاتر شاهد ارائه خدمات مفید و تکریم مراجعه کنندگان در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باشیم.
رییس شورای قضایی استان با اشاره به حجم بالای ورودی پرونده به محاکم قضایی افزود: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی موظفند تمامی دعاوی و شکایات را ثبت نمایند ولی می توانند به عنوان راهنما و هادی در کنار مراجعان قرار گرفته و از بسیاری اشتباهات حقوقی از سوی مردم، پیشگیری به عمل آورند. وی رعایت نوبت دهی در دفاتر را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: باید با حفظ تقدم افراد در نوبت دهی، زمان انتظار در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با افزایش کادر دفتری و ساعات کاری کاهش یابد.
مجید الهیان دادگاه صلح را دادگاهی در موازات دادگاه های حقوقی و کیفری دو عنوان کرد و گفت: چون عموما پرونده های با قابلیت سازش در صلاحیت دادگاه صلح قرار دارد، لذا در معیت هر دادگاه صلح، شعبی از شورای حل اختلاف نیز پیش بینی شده است و از این پس در شورا های حل اختلاف رای و حکم قضایی صادر نخواهد شد./