تنویر افکار عمومی یک ضرورت است

مدیران به مفاد و جایگاه “جهاد تبیین” آشنایی ندارند

جِهاد تَبیین به معنی روشنگری از مسیر کار علمی و پژوهشی و بیان دستاوردها، به‌ منظور مقابله‌ با دشمن و توطئه ها و وسوسه‌‌های او دانسته شده است و اولین بار در اردیبهشت ۱۳۹۵ رهبر جمهوری اسلامی این اصطلاح را به کار بردند و در آذر ۱۴۰۰ جهاد تبیین از سوی ایشان به درستی و علمی موشکافی شد.

تا زمان انتشار این نقد متعهدانه و منصفانه، مقام معظم رهبری بارها در این مقوله سخنرانی و بر انجام و استمرار جهاد تبیین در جامعه به خصوص از سوی مسئولان نظام و مدیران و به ویژه برای نسل جوان تاکید داشته اند و البته در راستای بیان دستاوردها، عملکردهای مثبت دولت و نظام و البته وجود برخی کمبودها و شرایط سخت معیشتی و اقتصادی و علل آن شرح مبسوط داشته اند.
متاسفانه مدیران کشوری و استانی کمتر متوجه این مفهوم و عمل به آن هستند و اهمیت جایگاه اطلاع رسانی، شفاف سازی، روشنگری برای افکار عمومی را به درستی دریافت نکرده و ایده و اراده ای هم در این راستا وجود ندارد.

یک معادله ساده است که وقتی مدیر دولت و روابط عمومی مرتبط امکان و توان بیان علمی و دقیق دستاوردها را ندارد و یا چنین زمینه و امکانی نیست افکار عمومی چگونه به کارهای و خدمات انجام شده دسترسی پیدا کنند و آن زمان که جامعه در بی اطلاعی و تبع آن در چارچوب اغلب بی تفاوتی ها قرار می گیرند، رسانه های بدخواه داخلی و معاند وارد صحنه می شوند که بسیار گسترده هم فضاسازی می کنند!
استانداران و از جمله استاندار گیلان از این وضعیت مستثنی نبوده و نیست و چه بسا در بسیاری زمینه ها استان ما دچار عقب ماندگی بیشتری است. پس از ماهها کنکاش در این عرصه شاهد هستیم، گویا متاسفانه هیچ اراده ای هم برای اصلاح شرایط وجود ندارد زیرا  مدیران حتی در سطح دانشگاهها و دانش بنیان ها و دیگران با تاسف فراوان در این فضا قرار نگرفته اند و نسبت به این مهم بی تفاوت اند!
برای جهاد تبیین و روشنگری، انتشار دهندگان دستاوردها باید اطلاعات لازم و کافی در اختیار داشته باشند و زمانی که مدیران دولتی و نهادها و ارگان ها و اغلب روابط عمومی ها بi عنوان مراکز تغذیه اطاعات برای مردم و رسانه ها توجه و اهمیتی به این مقوله ندارند، اجرا و انجام جهاد تبیین هم در حد حرف و شعار باقی می ماند!!

گروه قابل توجهی از مدیران استان اعم از فرماندارها و مدیران کل و روسای سازمان ها و نهادها تصور می کنند و یا اساسا باور دارند که سکوت (بخوانید مثلا متانت مدیریتی) در راستای عملکردها و انتشار کارنامه هم چنین بهره مندی از شیوه های نوین اطلاع رسانی و نظایر آن بهتر است و نباید به دنبال دردسر رفت و لذا توجهی به مدیران و عوامل روابط عمومی ندارند.

قابل توجه استاندار گیلان این که طی ارتباط های گاه و بیگاه با مدیران زیر مجموعه قوای سه گانه، رصد کامل پرتال ها “کانال های  اطلاع رسانی و شفاف سازی سازمانها، ارگانها و نهادها” به سادگی متوجه این معنا شده ایم که مدیران این مجموعه ها (بیش از ۹۵ درصد شان (بعضا سخنانی زیبایی و سخنرانی های ویژه ای ایراد می کنند ولی  در مقام عمل نمره قبولی نمی گیرند!

پیش از این رئیس دولت سیزدهم اعلام کرده بودند یکی از ملاک ها و معیارها انتخاب و یا استمرار حضور مدیران در مسئولیتی که قرار دارند، آگاهی دادن به افکار عمومی، جهاد تبیین و روشنگری است و در انتخاب مدیران بعدی این مهم مورد توجه قرار می گیرد – به راستی چنین عمل شد؟

نگاهی به پایگاههای اطلاع رسانی (بخشی از زیر ساخت های جهاد تبیین) دانشگاهها، مراکز علمی، دانش بنیان ها، اداره های کل و سازمان ها، نهادها و شرکت های وابسته به دولت و اغلب شهرداری ها حکایت از این شرایط بسیار ضعیف دارد و باز هم متاسفانه هیچ گوش شنوایی در این راستا وجود ندارد و این مجموعه مورد رصد و ارزیابی قرار نمی گیرند!

آقای استاندار، به خوبی آگاهید که مرکز اطلاع رسانی استانداری فقط برای چند ماه اواخر سال گذشته و نیمه نخست امسال اطلاع رسانی کیفی و علمی و اصولی نسبی به علت شرایط حاکم انجام داد و پس از آن به عللی که آگاهید از جمله بی توجهی به روز آمد شدن پرتال و حرفه ای شدن شیوه ی درست بازتاب کارنامه ها هرگز در قالب واقعی خود قرار نگرفت و ضروری است در این خصوص اقدام های موثرتری انجام شود.

پرتال های فرمانداری ها و سازمان های دولتی که “به جز مواردی استثنا” جای خود دارند و در عرصه جهاد تبیین به واقع بسیار کند و ناکارآمد عمل می کنند و یکی از عمده ترین دلایل آن عدم آموزش و گماردن یک نیرو برای دو یا چند مسئولیت است که نمونه های زیادی را می شناسیم.

یا بعنوان نمونه اداره کل صمت با این گستردگی تولید و تلاش و نیروهای شاغل و اتحادیه ها، شهر صنعتی و … نه تنها امسال و سال قبل بلکه در چند سال اخیر طبق آمار و مستندات هرگز قادر نبوده به افکار عمومی اطلاع رسانی لازم را ارایه کند و هیچ تناسبی بین فعالیت ها و تلاش های این مجموعه که سه اداره کل در یک مجموعه است، حوزه اطلاع رسانی و روشنگری افکار عمومی توانایی لازم را حداقل به زعم و برررسی ها انجام شده در چند سال اخیر نداشته است. چرا؟!

از سوی دیگر برخی از سازمان ها و سیستم های بانکی و بخش های خصولتی، واحدی به نام مرکز اطلاع رسانی ندارند و این شرایط فاجعه بار دیگر غیر قابل تحمل نیست!!

این موضوع را به مدیرکل آموزش و پرورش قبلی استان و چند مدیرکل تلفنی متذکر شدم و قرار بود حرکت ها و اقداماتی صورت گیرد که بعضا مدیران جدیدی جایگزین شدند.

آقای استاندار شواهد نشانگر آن است که شما براساس مواضع و سخنرانی هایتان درک درستی از اطلاع رسانی و جهاد تبیین دارید و علاقه مند نشان می دهید ولی  زیر مجموعه باید به سطحی از این مهم و جایگاه اطلاع رسانی و روشنگری افکار عمومی برسند و با کار اصولی و علمی و همزمان با جذب نیروهای کیفی و بهره مندی از فن آوری های نوین این فضا را امکان پذیر و میسر سازد.

بی تردید برای همه این موارد به مهارت و دانش افراد و تامین امکانات و آموزش نیروهای زبده نیاز است.

از ما طرح موضوع و ارایه و راهکار بود، لکن صلاح مملکت خویش خسروان دانند. یا علی مدد

به قلم : مجید محمدپور – نویسنده، کارشناس ارشد رسانه و استاد علوم ارتباطات

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://soumanews.ir/?p=16347

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: