به گزارش سوما؛ مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان پیشرفت فیزیکی پروژه راه آهن رشت – کاسپین (با احتساب زیرسازی و روسازی) ۸۶ درصد و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را ۱۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان پیشرفت فیزیکی پروژه راه آهن رشت – کاسپین (با احتساب زیرسازی و روسازی) ۸۶ درصد و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را ۱۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
محمد پردلنژاد روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا(تریبون رسمی دولت) با بیان اینکه این پروژه در بخش زیرسازی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: ریلگذاری ۲۵ کیلومتر از کل مسیر ۳۵ کیلومتری آن به انجام رسیده و ۱۰ کیلومتر دیگر از ایستگاه رشت (پیربازار) تا بندرکاسپین در منطقه آزاد انزلی باقی مانده است.
وی بیان کرد: دهانه آخر پل بزرگ این مسیر بر روی بزرگراه رشت – انزلی در حال تکمیل است و در مرحله نخست برای این بخش از خط ریلی به ۵۰ هزار متر مکعب مصالح خاکی نیاز است و پنج دستگاه پل متوسط، کوچک و بزرگ نیز باید احداث شود.
این مسئول، مجموع اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه تا بهره برداری را ۱۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در مرحله نخست باید ۵۰ درصد این اعتبار تخصیص یابد و مابقی برای تکمیل خطوط ایستگاهی، ساختمان ایستگاهها و تقاطع غیرهمسطح هزینه شود.
این اتفاق درحالی است که پیش از این در تاریخ ۱۰ تیر ۱۴۰۲ محمد پردل نژاد در گفت و گو با ایرنا گفته بود: تاکنون ۲۱ کیلومتر از مسیر ۳۵ کیلومتری این خط آهن ریلگذاری شده و در مجموع به طور میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۸۲ درصد رسیده است.
اظهارات مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان حاکی از این است که راه آهن رشت – کاسپین طی بازه زمانی حدود ۴ ماه اخیر تنها ۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در این بازه زمانی تنها ۴ کیلومتر ریل گذاری شده است.
همچنین مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی چهارم مهرماه در حاشیه دهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی اظهار کرده بود که خط ریلی رشت به کاسپین ظرف دو ماه آینده به بهرهبرداری میرسد!
از سوی دیگر اسدالله عباسی استاندار گیلان نهم مهرماه با اشاره به سفر وزیر راه و شهرسازی به استان گیلان و قول وزیر مبنی بر تکمیل پروژههای آزاد راه و راه آهن تا پایان آبان ماه، گفت: این موضوع در دستور کار قرار گیرد و برای آن بازه زمانی ۴۵ تا ۵۰ روزه در نظر گرفته شود.
با توجه به حرکت لاک پشتی این پروژه آیا طبق وعده وزیر و استاندار گیلان طی ۲۹ روز آینده شاهد ۱۰ کیلومتر ریل گذاری و به مراتب آن پیشرفت ۱۰۰ درصدی پروژه برای افتتاح خواهیم بود؟! یا اینکه وعده دولتمردان برای افتتاح این پروژه مهم که در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر فعالسازی کریدور شمال به جنوب است، باز هم به تاخیر خواهد افتاد.
آخرین وضعیت رشت به آستارا
پردلنژاد در ادامه اظهار کرد: خط آهن رشت – آستارا نیز ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی ۱۰ کیلومتر آن بصورت موازی با خط ریلی رشت – کاسپین انجام و تکمیل شده است.
به گفته وی، زیرسازی ۱۲ کیلومتر از این پروژه از سمت آستار در ۲ سال اخیر توسط مجموعه عاشورا زیر مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در دست احداث است و ۱۴۲ کیلومتر از مسیر ۱۶۲ کیلومتری این خط آهن بین این ۲ نقطه نیز باید زیرسازی شود.
مدیرحوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان تصریح کرد: روسازی و احداث هشت دستگاه ساختمان ایستگاهها نیز با ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه خاتم الانبیا (ص) سپرده شد تا در یک قرارداد ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی عملیات اجرایی را توسط موسسات راه ایران و شهید رجایی با تجهیز امکانات آغاز کند.
وی تاکید کرد: در صورت تامین اعتبار به صورت منظم، مستمر و متناسب این طرح ظرف سه تا چهار سال آینده تکمیل و به بهره برداری میرسد.
پردل نژاد اظهار کرد: با توجه به شرایط جلگهای و آبرفتی بودن گیلان، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان زمان بسیاری را صرف پروژههای آزاد راه، بزرگراه و راه ها، تملک اراضی و تهیه خاک و مصالح میکند.
وی عنوان کرد: منابع تامین خاک در گیلان به دلیل فقر منابع سنگی و خاکی دشوار است و در صورت تامین نیز حداقل کیفیت را دارد به همین منظور فراهم کردن خاک مورد نیاز و مرغوب از چالشهای این بخش به شمار میرود.
روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا(تریبون رسمی دولت) با بیان اینکه این پروژه در بخش زیرسازی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: ریلگذاری ۲۵ کیلومتر از کل مسیر ۳۵ کیلومتری آن به انجام رسیده و ۱۰ کیلومتر دیگر از ایستگاه رشت (پیربازار) تا بندرکاسپین در منطقه آزاد انزلی باقی مانده است. وی بیان کرد: دهانه آخر پل بزرگ این مسیر بر روی بزرگراه رشت – انزلی در حال تکمیل است و در مرحله نخست برای این بخش از خط ریلی به ۵۰ هزار متر مکعب مصالح خاکی نیاز است و پنج دستگاه پل متوسط، کوچک و بزرگ نیز باید احداث شود.
این مسئول، مجموع اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه تا بهره برداری را ۱۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در مرحله نخست باید ۵۰ درصد این اعتبار تخصیص یابد و مابقی برای تکمیل خطوط ایستگاهی، ساختمان ایستگاهها و تقاطع غیرهمسطح هزینه شود.
این اتفاق درحالی است که پیش از این در تاریخ ۱۰ تیر ۱۴۰۲ محمد پردل نژاد در گفت و گو با ایرنا گفته بود: تاکنون ۲۱ کیلومتر از مسیر ۳۵ کیلومتری این خط آهن ریلگذاری شده و در مجموع به طور میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۸۲ درصد رسیده است.
اظهارات مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان حاکی از این است که راه آهن رشت – کاسپین طی بازه زمانی حدود ۴ ماه اخیر تنها ۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در این بازه زمانی تنها ۴ کیلومتر ریل گذاری شده است.
همچنین مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی چهارم مهرماه در حاشیه دهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی اظهار کرده بود که خط ریلی رشت به کاسپین ظرف دو ماه آینده به بهرهبرداری میرسد!
از سوی دیگر اسدالله عباسی استاندار گیلان نهم مهرماه با اشاره به سفر وزیر راه و شهرسازی به استان گیلان و قول وزیر مبنی بر تکمیل پروژههای آزاد راه و راه آهن تا پایان آبان ماه، گفت: این موضوع در دستور کار قرار گیرد و برای آن بازه زمانی ۴۵ تا ۵۰ روزه در نظر گرفته شود.
با توجه به حرکت لاک پشتی این پروژه آیا طبق وعده وزیر و استاندار گیلان طی ۲۹ روز آینده شاهد ۱۰ کیلومتر ریل گذاری و به مراتب آن پیشرفت ۱۰۰ درصدی پروژه برای افتتاح خواهیم بود؟! یا اینکه وعده دولتمردان برای افتتاح این پروژه مهم که در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر فعالسازی کریدور شمال به جنوب است، باز هم به تاخیر خواهد افتاد.
آخرین وضعیت رشت به آستارا
پردلنژاد در ادامه اظهار کرد: خط آهن رشت – آستارا نیز ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی ۱۰ کیلومتر آن بصورت موازی با خط ریلی رشت – کاسپین انجام و تکمیل شده است. به گفته وی، زیرسازی ۱۲ کیلومتر از این پروژه از سمت آستار در ۲ سال اخیر توسط مجموعه عاشورا زیر مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در دست احداث است و ۱۴۲ کیلومتر از مسیر ۱۶۲ کیلومتری این خط آهن بین این ۲ نقطه نیز باید زیرسازی شود.
مدیرحوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان تصریح کرد: روسازی و احداث هشت دستگاه ساختمان ایستگاهها نیز با ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه خاتم الانبیا (ص) سپرده شد تا در یک قرارداد ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی عملیات اجرایی را توسط موسسات راه ایران و شهید رجایی با تجهیز امکانات آغاز کند. وی تاکید کرد: در صورت تامین اعتبار به صورت منظم، مستمر و متناسب این طرح ظرف سه تا چهار سال آینده تکمیل و به بهره برداری میرسد.
پردل نژاد اظهار کرد: با توجه به شرایط جلگهای و آبرفتی بودن گیلان، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان زمان بسیاری را صرف پروژههای آزاد راه، بزرگراه و راه ها، تملک اراضی و تهیه خاک و مصالح میکند. وی عنوان کرد: منابع تامین خاک در گیلان به دلیل فقر منابع سنگی و خاکی دشوار است و در صورت تامین نیز حداقل کیفیت را دارد به همین منظور فراهم کردن خاک مورد نیاز و مرغوب از چالشهای این بخش به شمار میرود.