به گزارش گروه رسانه ای ایران – گرا؛ معاون سابق آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: در گذشته تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی موظف بودند برای تمامی دانشجویان دکتری خود اعم از ممتاز یا غیره آزمون جامع برگزار کنند که با آیین نامه جدید، دانشجویان ممتاز میتوانند از این امر مستثنی شوند.
وی یادآور شد: دانشجوی ممتاز دوره دکتری کسی است که معدل بالای ۱۸ داشته باشد و یا این که اگر معدل ۱۷ بود، باید حداقل یک اختراع از آنها به ثبت رسیده یا این که مقاله معتبر علمی منتشر کرده باشد. در این شرایط دانشگاه اجازه دارد آزمون جامع را برای این دانشجویان جایگزین کند.
مشاور وزیر علوم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: برخی پیگیر بودند که آزمون جامع را برای دانشجویان دوره دکتری به طور کلی حذف کنند؛ در حالی که وزارت علوم این سیاست را ندارد.
دکتر رازینی با بیان اینکه حذف مطلق آزمون جامع با نظام آموزشی فعلی منطقی نیست، یادآور شد: امکان جایگزین آزمون جامع برای دانشجویان ممتاز دوره دکتری شامل دانشجویان ورود ۱۴۰۲ به بعد خواهد بود؛ البته دانشگاه ها مختار هستند این قانون را اجرایی نکنند.
بر اساس بازنگری که سال گذشته در آییننامه پذیرش دانشجویان دکتری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اتفاق افتاد تغییراتی در آزمون جامع این دانشجویان ایجاد شد.
ماده ۴۴ آیین نامه پذیرش دانشجویان دکتری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به دانشگاه ها این اجازه را میدهد جایگزین هایی برای امتحان جامع دانشجویان دکتری داشته باشند.
یکی از این جایگزین ها این است که معدل کل دانشجو بالای ۱۸ باشد و دانشجویان متقاضی مردودی نداشته باشند./
