شنبه, 26 آبان 1397
شناسه خبر:1453
به قلم سیده فایضه واقعه دشتی؛

تغذیه مناسب جهت حفظ سلامتی پوست مو و ناخن

  • انداز قلم

اختصاصی سومانیوز - به قلم سیده فایضه واقعه دشتی؛ پوست بافتی زنده و فعال است که سلول های آن مکررا در حال تکثیرند .سلول های پوستی تقریبا هردو هفته یکبار بازسازی و تجدید می شوند .این بافت برای ادامه حیات به انواع مواد مغذی نیاز دارد.

تغذیه سالم به طور مستقیم باپوست در ارتباط بوده و اثر خود را در زمان کوتاهی آشکار می سازد. توصیه های تغذیه ای زیر می توانند عامله در جهت حفظ سلامتی پوست به شمار روند:

*پرهیز ازمصرف غذاهای حاضری (fast food): استفاده از غذای حاضری ، سوسیس و کالباس،کنسروها و غذاهای سرخ کردنی را به حداقل ممکن کاهش دهید.
*میوه جات و سبزیجات تازه: روزانه حداقل از 2-3 عدد میوه متوسط به همراه 3-2 واحد سبزیجات (2 بشقاب سالاد یا سبزی خوردن )استفاده کنید. میوه ها و سبزیجات حاوی مواد آنتی اکسیدان مانند ویتامین  C.E، روی ،سلنیوم و... هستند که سبب خنثی شدن اثرات مخرب رادیکال های آزاد و در نتیجه حفظ سلامت بافت های بدن از جمله پوست و مو می شوند.

*کاهش مصرف غذاهای پرچرب :تاحد امکان از غذاهای پرچرب ،روغن های حیوانی،شیر و لبنیات پرچرب کمتر استفاده کنید.به جای آن می توانید از روغن های گیاهی

مثل روغن هسته انگور ،کلزا،آفتابگردان ، ذرت و همچنین شیر و لبنیات کم چرب استفاده نمائید.
*غلات سبوس دار : به جای استفاده از غلات تصفیه شده از نان و غلات سبوس دار استفاده کنید.
*مصرف آب و مایعات: نوشیدن 8-10 لیوان آب و مایعات در روز نیز تاثیر بسزایی در حفظ و شادابی و پوست و مو دارد. البته لازم است تاجایی که می توانید مصرف نوشابه های گازدار را محدود کنید.
*مصرف ویتامین ها و مواد ضروری: ویتامین های مختلفی برای محافظت از پوست و مو مورد نیاز می باشند که کمبود آن ها در رژیم غذایی روزانه سبب بروز آسیب به بافت پوست و مو می شوند. از مهمترین آن ها می توان به ویتامین های گروه A,B,C,E  و... اشاره کرد.ویتامین های گروه B در تکثیر سلول های پوستی نقش دارند و از جمله مهم ترین آن ها می توان به اسید فولیک یا ویتامین B9 و بیوتین اشاره کرد. علاوه بر این کمبود سایر ویتامین های گروه B می تواند سبب بروز اختلالات پوستی شود. ویتامین C  در ساخته شدن کلاژن که ماده ضروری برای حفظ استحکام پوست و مو می باشد،نقش دارد.بنابراین با کمک به تشکیل این ماده در پوست ،مانع از چین و چروک و پیری زودرس پوست می شود. ویتامین های Cو E دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و سبب محافظت از بافت پوست و مو می شوند.ویتامین A در تقسیم، تکامل و نمو سلول های پوستی نقش دارد.میوه و سبزی ها از منابع غنی این ویتامین ها بوده و می توانند به سلامتی پوست و مو کمک بسزایی نمایند.

مواد معدنی جهت حفظ سلامتی بدن خصوصا بافت پوست و مو ضروری بوده و بایستی از طریق رژیم غذایی و یا مصرف مکمل ها تامین شوند. ازمهمترین این مواد می توان به زینک و سلنیوم اشاره کرد. زینک عنصری است که با شرکت در ساخت کلاژن (که ماده ای ضروری جهت استحکام پوست و مو است ) به جلوگیری از پیری زودرس پوست و همچنین ترمیم زخم های پوستی کمک می کند.از طرف دیگر دارای خواص ضد التهابی و ضد آکنه می باشد.
سلنیوم دارای خواص ضد اکسیدانی بوده و از پوست و مو در برابر آسیب های ناشی از عوامل محیطی خصوصا اشعه خورشید محافظت به عمل می آورد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

  • هیچ نظری یافت نشد

تبلیغ طلایی

تبلیغ نقره ای

تبلیغ برنزی

تبلیغات سوما

عملکرد سنجی

عملکرد سوما نیوز را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما 79 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم