یکشنبه, 01 ارديبهشت 1398

نوار کناری

شناسه خبر:2827

۴ هدیه ویژه «سالم سازی فضای مجازی» به کسب‌وکار‌های ناسالم!

  • انداز قلم

به گزارش سوما؛ بر خلاف بسیاری از طرح‌ها که پیش از اجرا در بوق و کرنا شده و حتی نقد می‌شوند، برخی طرح‌ها بعد از اجرا اسم و رسم پیدا می‌کنند؛ طرح‌هایی که با دیده انتقادی بررسی نشده اند و در نتیجه ممکن است بیش از منفعت، زیانبار باشند!

 از جمله این طرح ها، طرحی است که اخیرا به اجرا درآمده و ظاهرا «سالم سازی فضای مجازی» نام دارد. می‌گوییم "ظاهرا"، چون رسما از آن رونمایی نشده و مشخص نیست ایده پرداز و مجری آن کیست و چه دورنمایی را نشانه رفته؛ هرچند شواهد تا حدودی اوضاع را مشخص می‌کند؛ شواهدی که انبوه کاربران ایرانی اینستاگرام طی روز‌های اخیر با آن‌ها مواجه شده‌اند و حتی از آن فراتر، کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز درباره اش خوانده یا به عینه، دیده‌اند. شواهدی از جنس تغییر پوشش برخی کاربرانی که به اینفلوئنسر مارکتینگ اشتغال دارند و بر خلاف همتایان خارجی خود، اغلب متکی به ظاهر خاص یا رفتار متفاوت خود هستند.

کاربرانی که می‌شود آن‌ها را چهره‌های خاص و حتی شاخص فضای مجازی برای بسیاری از ایرانیان خواند؛ اما در فضای مجازی با القابی مانند «شاخ» یا «پلنگ» یا عباراتی از این دست معرف حضور انبوه دوستداران این شبکه‌های اجتماعی هستند و از این‌ها مهم تر، اغلب خانم هستند؛ خانم‌هایی که مقید به حجاب و پوشش اسلامی و گاه عرفی هم نیستند.

اکنون کافی است جمله آخر پاراگراف بالا را ویرایش کنیم تا دریابیم چه طرحی به اجرا درآمده و کلیت ماجرا چیست؛ طرحی که موجب شده آن دسته از شاخ‌های اینستاگرامی که خانم هستند و پوشش مناسبی ندارند و از همه مهم تر به کار تبلیغات مشغولند، یکباره تغییر رویه داده و حجاب خود را رعایت کرده و حتی فراتر از آن، تصاویر و فیلم‌های قبلی خود را از صفحاتشان حذف کنند.

تغییری شگرف که البته با دفاع ایشان از تغییری که کرده‌اند همراه شده است، اما چه دفاعی؛ دفاعی در قد و قواره همان پست‌های تبلیغاتی که این افراد منتشر می‌کنند و به ازای خلاقیت نیم‌داری که در آن خرج کرده‌اند، پول می‌گیرند. مبالغی که ظاهرا نه کم است و نه گذرا. این را می‌شود از رشد تعقیب کنندگان این افراد در فضای مجازی دریافت و افزایش تعدادشان.

رویه‌ای که ظاهرا برخی مسئولان را بر آن داشته تا برای کنترل اوضاع دست به کار شوند و طرح سالم سازی فضای مجازی، نتیجه تدبیر ایشان در این خصوص است. طرحی که هرچند زمان زیادی از اجرای آن نمی‌گذرد، تا همینجای کار هم نشان داده که چندان کارآمده نبوده و حتی برعکس، آسیب‌هایی جدید به دنبال داشته است.

آسیب‌هایی بسیار جدی که می‌شود آن‌ها را هدایایی غیرمنتظره به این افراد و کسب و کار‌های حامی ایشان دانست؛ هدایایی متنوع که از جمله آنها، مزیت بخشیدن به برخی از این چهره‌های تبلیغاتی اینستاگرامی است که با رغبت زیاد به طرح سالم سازی پیوسته و کوشیده‌اند با تطابق خود با آنچه از این طرح به ایشان ارائه شده، خود را خاص‌تر نشان داده و بر شهرت خود بیفزایند.

هدیه‌ای بی نظیر برای افرادی که برای بیشتر دیده شدن و رسیدن به شهرت از هیچ فعالیتی مضایقه نمی‌کردند و از این روی، طرح سالم سازی را فرصتی بی نظیر یافته‌اند. هدیه‌ای که در کنار آن، به کسب و کار‌های مراجعه کننده به این افراد نیز هدیه‌ای بی نظیر اهدا شده، چون می‌توانند به یمن تغییر حجاب شاخ‌های اینستاگرامی، خودشان را به چشم مشتریان بیشتری برسانند.

کسب و کار‌هایی که اغلب سالم و عبور کرده از فیلتر‌های نظارتی نیستند و از این رو، تقویتشان را باید مترادف با تضعیف کسب و کار‌های سالم و قانونی دانست؛ هدیه دیگری که ناخواسته توسط مجریان طرح سالم سازی فضای مجازی به این دسته از کسب و کار‌ها اهدا شده تا این پرسش به وجود آید که آیا واقعا راه بهتری برای کنترل فضای مجازی در دست نبود؟

پرسشی که اگر کلی‌تر پرسیده شود، هدیه چهارم نیز از دل آن سر بر خواهد آورد؛ کافی است بپرسیم آیا اساسا فضای مجازی را می‌توان با بکن و نکن و وضع مقرراتی از این دست سالم کرد یا سالم سازی آن تنها از مسیر آگاهی بخشی و آموزش ممکن است؟ پرسشی که با هر پاسخ نادرست به آن، گویی به بدخواهان هدیه داده‌ایم؛ هدیه‌ای از جنس فیلم‌ها و تصاویری که طی روز‌های اخیر از شاخ‌ها و پلنگ‌های مجازی در انبوه رسانه‌های بیگانه منتشر می‌شود تا سرآغاز تفسیر‌ها و تعبیر‌های ناصواب فراوان شود!/تابناک

ارسال نظر به عنوان مهمان

  • هیچ نظری یافت نشد

طلایی

نقره ای

برنزی

عملکرد سنجی

عملکرد سوما نیوز را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما 112 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم