شنبه, 05 اسفند 1396
شناسه خبر:2175
گزارش لحظه به لحظه روز پایانی جشنواره فیلم فجر؛

تنگه ابوقریب بهترین فیلم و برنده شش سیمرغ بلورین شد

  • انداز قلم

به گزارش سوما نیوز؛ روز پایانی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که داوری‌های غیرحرفه‌ای جشنواره حاشیه ساز شده و دبیر جشنواره که با مدرک پزشکی به عنوان دبیر مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور انتخاب شده، از پاسخگویی سر باز زده، پشت هیات داوران پنهان شده و اعضای هیات داوران این رویداد را مسئول پاسخگویی خوانده است.

در نهایت سرنوشت برندگان این رویداد مشخص شدند و تنگه ابوقریب با بردن 6 سیمرغ بلورین پیشتاز این رویداد شد؛ پیشتازی که به حق به این فیلم ارزشمند، تاثیرگذار و ماندگار تعلق گرفت. در این میان اتفاق جالب نصف شدن شماری از سیم

به گزارش «تابناک»؛ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به سرانجام رسید و امروز در آیین اختتامیه برندگان سیمرغ‌های بلورین عیان خواهد شد اما پیش از آغاز مراسم پایانی، حواشی این رویداد به اوج خود رسید و برخی اقدامات عجیب داوران نظیر انتخاب دو بازیگر یک فیلم به عنوان کاندیدای بهترین بازیگر زن نقش اول در افزایش این حواشی نقش کلیدی داشته است؛ حواشی که البته از همان زمان انتخاب ابراهیم داروغه زاده به عنوان دبیر جشنواره قابل پیش بینی بود، چرا که طبیعتاً باید یک سینماگر پرسابقه دبیر این رویداد می‌شد و نه یک پزشک.

 

تنگه ابوقریب و مغزهای کوچک زنگ زده هریک با نامزدی در یازده بخش پیشتاز شدند، بمب یک عاشقانه و دارکوب با نامزدی در 10 بخش رقبای جدی دو فیلم بعدی هستند. فیلم‌های به وقت شام، سرو زیرآب و عراق سرد هرکدام با نامزدی در هشت بخش، شعله ور و کامیون هریک با نامزدی در 6 بخش و چهارراه استانبول با نامزدی در 5 بخش دیگر نامزدهای سیمرغ‌های بلورین هستند. تجربه نشان داده نباید تعداد نامزدی‌های یک فیلم را ملاک پیش بینی نتایج نهایی قرار دارد.

 

مراسم اختتامیه در برج میلاد و با اجرای رضا رشیدپور برگزار می‌شود و برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی می‌شوند. شبکه نمایش که در روز ۱۲ بهمن‌ماه، افتتاحیه این رویداد فرهنگی را به صورت زنده پوشش داد، مراسم پایانی را نیز از ساعت ۱۹ روز یکشنبه ۲۲ بهمن‌ماه به صورت زنده پخش می‌کند.

 

پیشنهاد مدیر نشست‌ها نقد و بررسی جشنواره برای اعاده حیثیت داوران

 

محمود گبرلو مدیر نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و از عوامل این رویداد، درخواست کرد مشروح مذاکرات هیات داوران منتشر شود تا مشخص شود که آیا عده‌ای خارج از هیات داوران در انتخاب کاندیداها دخالتی داشته‌اند و اساساً این داوری‌ها با چه منطقی انجام شده است؟ آیا مدیران جشنواره این درخواست را اجرا می‌کنند و از داوران اعاده حیثیت می‌شود؟!

 

 

اختتامیه جشنواره فیلم فجر قفل شد

 

ازدحام جمعیت در سالن اختتامیه، نبود نظم و شماره صندلی و مکان خبرنگاران و عکاسان، باعث شد مراسم اختتامیه سی و ششم جشنواره فجر برای دقایق طولانی قفل شود. در تابناک می‌بینید.

 

 

 

اجرای موسیقی زنده با روش عجیب!

 

مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در ابتدای این مراسم احتمالاً به واسطه آنکه قرار بود به صورت زنده از تلویزیون پخش شود، یک خواننده گمنام بدون حضور سازها در روی صحنه و بر روی صدای پیانو که در سالن برج میلاد پخش می‌شد، یک قطعه را خواند!

 

در بخش دیگری از این مراسم نیز سالار عقیلی با گروهی نوازنده روی صحنه حاضر شد و قطعات «ایران»، «با تو نگفته بودم»، «خون غزل» و «ایران جوان» را خواند که این بار صداوسیما نماهای بسته از عقیلی و نمای اکستریم لانگ شات از صحنه نشان داد و سازها طبق معمول سانسور شد.

 

 

عدم دعوت برخی کاندیداها به مراسم اختتامیه؟!

 

بنابر اظهارات برخی از کاندیداهای سیمرغ‌های بلورین جشنواره، برخی از ایشان حتی به مراسم اختتامیه دعوت نشده‌اند. در همین ارتباط سیدمحمود رضوی تهیه کننده فیلم‌ لاتاری که فیلمش کاندیدای بهترین فیلم است، توییت کرده است: «ساعت ١٧:١٥ است و تا الان هيچ كس از جشنواره فجر بابت حضور در اختتاميه براي فيلم لاتاری تماسي نگرفته است، از قرار معلوم سيمرغ بهترين فيلم از نگاه مردم هم پرواز كرد»

 

البته در میان تصاویر منتشر شده از مراسم اختتامیه رضوی نیز مشاهده می‌شود و ظاهراً در ساعت پایانی از او دعوت شده تا در جشنواره حضور یابد. در مقابل این وضعیت، مردم عادی به تعداد بالا در سالن برج میلاد حضور یافته و در جایگاه خبرنگاران نشسته اند. این افراد با بیان اینکه مهمان ارگان خاصی هستند در جایگاه خبرنگاران نشسته بودند. دبیرخانه جشنواره کارت های اختتامیه را توزیع کرده است.

 

 

پیام رئیس جمهور به اختتامیه جشنواره فیلم فجر

 

در ادامه این مراسم دبیر جشنواره فیلم فجر روی صحنه حاضر شد و در عوض عذرخواهی به دلیل برگزاری ضعیف جشنواره، از شهدای دفاع مقدس که ارتباطی با این رویداد نداشت، مایه گذاشت و به سرعت صحنه را ترک کرد. سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه حاضر شد و پیام دکتر روحانی رئیس جمهور را خطاب به این مراسم و اهالی سینما قرائت کرد. متن این پیام به این شرح است:

 

امروز، اهل نظر دیگر فرهنگ را فقط زیربنا یا صرفاً روبنای توسعة جوامع نمی‌­دانند. امروز، «فرهنگ» هم زیربنا و هم روبنا است. ما در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ را به عنوانِ مهمترین مقصد و غایتِ برنامه­‌های توسعه می­شناسیم.

 

ظهور همزمان سه پدیدة: اینترنت، تلفن‌های همراه هوشمند، شبکه‌­های اجتماعی که جمع آنها سودای غلبه بر نظام رسانه­ای و قلب و روح و فکر تمامی ساکنان کرة خاکی را دارند، دست­اندرکاران سینمای ما را بر آن می‌­دارد تا به مثابه محتوای فکری و هنری، این ابزار و امکانات را به کمال به خدمت بگیرند و سینمای مقتدرِ ما در این عرصه، ابتکار عمل را در دست خود داشته باشد! عرصه‌­ای که جامعه در آن آگاهی خودش را جست‌وجو می­‌کند. سینما امکان نقد و گفت­‌و‌­گو دربارة مسائل و موضوعات مهّم را برای گروه­‌های متنوع جامعه فراهم می‌­کند و این آغاز هر نوع بهبودی در زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ماست.

 

مردم در عمقِ داستان‌­های سینمایی به دنبال زندگی، هویت، رؤیاها، رنج­ها، شادی­‌ها و امیدهای خود می­‌گردند. شاید این وجهِ سینما، از علل مهّم جذّابیّت­‌های مردمی­اش باشد. سینما می­‌تواند چنین بستری را برای جستجوی جمعی – با هدفِ کمک به یافتنِ پاسخ­های مردمِ ما فراهم کند. سینمایِ ما هرگاه که به ایفای چنین نقش و مسئولیتی نزدیک شده، توانسته است به جای تقلید، بر نوآور‌ی­های خودش تکیه زَنَد و آوازه‌اش را در جهان منتشر کند.

 

سینما یکی از کارآمدترین ابزار فرهنگی و هنری است که بشر امروز برای معرفی و انتقال پیام­ها و مواریث و دست­آوردهای تمدنیِ خود کشف کرده است. امّا تمدنی می­تواند امید به ماندگاری، باروری و بازتولید ارزش­‌هایش داشته باشد که فرآیند انتقالِ توأم با ارتقاء خود را مدیریت کند، آن را حیاتی بداند، نسبت به نقاط قوت و ضعف خود از منظری استراتژیک، احاطه یابد و آنی از تزریق «امید» به جامعه غافل نشود.

 

سینمای ما باید حوزة فرهنگی و تمدّنیِ خود را مجدداً بشناسد و در عین اینکه همواره «فرهنگ دینی و ملی » و «مسائل ایران» مهم­ترین محور و موضوعش است، به دنبال کسب سهمی هر چه فزون­تر از میدان فرهنگ و هنر دیگر سرزمین­ها و نیز اقتصادِ جهانیِ صنعت تصویر باشد! برای نیلِ به این منظور، باید امکانات، قابلیت­ها و ظرفیت­های ملّی و بین­المللی خود را هر روز ارتقاء بخشیم. در این زمینه، توسعة نیروی انسانی، توسعة سازمانی، توسعة منابع سرمایه، توسعة فناوری، فراهم‌سازی زیرساخت­های حقوقی و تجهیزاتی، فعّال­شدن در صحنة دیپلماسی فرهنگی جهان، بِرندسازی، بازارسازی و توسعة خلاق بازار و سرانجام طراحی و تدوین استراتژی­های عرضة محصولات از مهم­ترین برنامه‌­های سینمای ایران ما خواهد بود. سینمایی که دیگر با مجموعه­ای از سالن‌­های نمایش تعریف نمی­‌شود، بلکه وب‌سایت‌­ها، شبکه‌­های اجتماعی و بسیاری از تصویرافزارها که امکان پخش تصویر متحرک را دارا هستند، به نوعی در حیطة صنعت تصویر و سینما واقع می­شوند. سینمای ما باید با جذب انبوه جوانان با استعداد، خوش­قریحه و اندیشمند از گسترة ایران­زمین، ریشه در خاک و سَر بر آسمان سایَد.

 

اشتغال‌­زایی عظیم سینما، توانمندی آن در ایجاد نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگی­های این سینما است. سینمای ما با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاست­‌ها، رویکردها و عملکرد دولت و مؤسسات تأثیرگذار جامعه، می­تواند عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیش­روی جامعه باشد.

 

امام(ره) فرمودند: در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اِشکال‌­ها، راه را برای سعادت جامعه باز کنند (صحیفة نور، جلد ۱۴، صفحه ۲۴).

 

سینما با بیان و طرح مسائل و نظریات جدید می­‌تواند جامعه را برای مواجهة با آنها آماده سازد. با رفتن به فضاهای طبیعی و تاریخی سرزمین­مان و نیز بازتاب و معرفی هزاران رسم و واقعة آیینی، دینی و ملّی به کمک پیشرفت صنعت گردشگری بشتابد و با نگاه دانش‌­بنیان باعث پیشرفت فناوری و توسعة استارت­‌آپ‌­ها شود.

 

این سینما قادر است آرامش روانی به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعی و التیام گُسست‌­ها مرهم باشد، با­نشاط و نشاط­آفرین باشد، قانون و اخلاق را که مؤلّفه‌­های تنظیم‌­کنندة روابط اجتماعی هستند، تحکیم بخشد، احساس امنیّت، استقلال و اقتدار ملی را تقویت کند، اما خود نیز باید از امنیّت و آرامش خاطر درونی برخوردار باشد و جهان را عرصة پرواز خود بداند. من سینما را بخش مهمّی از راه‌­حل‌­های مسائل و مشکلات امروز و فردای ایران و جوانان عزیزمان می‌دانم و نه مشکل!

 

حسن روحانی 

 

رئیس جمهور  

 

 

پس از قرائت این پیام طولانی، رشیدپور به کنایه گفت اگر آقای رئیس جمهور این قدر با سینماگران حرف دارند، گاهی با آنها ملاقات کنند.

 

 

واکنش منفی مردم به سخنرانی طولانی رئیس سازمان سینمایی

 

محمدمهدی حیدریان برخلاف زیردستانش در اختتامیه سخنرانی طولانی کرد که با واکنش منفی مردم مواجه شد. رئیس سازمان سینمایی حرف‌های عجیب و بی‌ارتباط با اختتامیه جشنواره فیلم فجر را در نطق طولانی‌اش جای داده بود که با تشویق مکرر حاضران در اختتامیه برای پایان دادن به سخنرانی‌اش مواجه شد. این اتفاق را پیش از این در جریان سخنرانی علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد در دوره‌های پیشین شاهد بودیم.

 

 

اعتراض کامبوزیا پرتوی به داوری‌ها

 

پس از آنکه کامبوزیا پرتوی به عنوان برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه معرفی شد، او در اعتراض به عدم توجه به بازی سعید آقاخانی در فیلم کامیون، او را به روی صحنه دعوت کرد و سیمرغ بلورینش را به آقاخانی تقدیم کرد. پرتوی به کنایه به داوران گفت احتمالاً پرده مشکل داشته و بازی آقاخانی را ندیده‌اند! در ادامه هومن سیدی نیز برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شد و بدین ترتیب این جایزه به دو فیلم داده شد. او نیز با حضور در روی صحنه به داوران متلک انداخت و گفت: «من کم کم داشتم فکر می‌کردم سالن اختتامیه را اشتباه آمده‌ام و سالن بغلی است!» و از مجموعه بازیگران فیلم مغزهای کوچک زنگ زده از جمله فرهادی اصلانی که جایزه‌ای به آنها تعلق نگرفت، دلجویی کرد.

 

 

فریاد حاتمی کیا روی سن پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی

 

ابراهیم حاتمی کیا پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به صورت مشترک با بهرام توکلی، شدیدترین انتقادات را مطرح کرد و به طور ویژه مسئولین صداوسیما، مسئولین شبکه سوم سیما و رضا رشیدپور در مقام مجری هفت را به شدت مورد حمله قرار داد. این رویکرد حاتمی کیا تقریباً در همه دوره‌هایی که فیلم داشته مسبوق به سابقه است و در مراسم اختتامیه یا در دیگر بخش‌های جشنواره همواره چنین رفتارهایی داشته است.

 

 

سیمرغ‌ها نصف شد تا همه راضی شوند

 

از اتفاقات کم‌سابقه، شمار بالای سیمرغ‌هایی است که همزمان به دو فیلم تعلق گرفت. ظاهراً داوران ترجیح دادند با توزیع سیمرغ‌ها اعتراضات را کاهش دهند و بدین ترتیب پس از فیلم تنگه ابوقریب که شش سیمرغ (4 سیمرغ به علاوه دو سیمرغ مشترک) از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود کرد، به وقت شام، عرق سرد، مغزهای کوچک زنگ زده و سرو زیر آب هرکدام به سه سیمرغ که اغلب به صورت مشترک تعلق گرفت، در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند و چهارراه استانبول و دارکوب نیز دو سیمرغ به دست آوردند.

 

این جزئیات بدین ترتیب اهدا شد:

 

لوح تقدیر برای بازیگر زن عربی در مستند «زنانی با گوشواره های باروتی»

از خانواده شهید معزغلامی دعوت شد تا از نورالحلی برای حضور در مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» تقدیر کنند.

 

 

 

بهترین فیلم کوتاه

 

بهرام و بهمن ارک (برای فیلم حیوان)

 

 

 

بهترین فیلم هنر و تجربه

 

مغزهای کوچک زنگ زده به کارگردانی هومن سیدی

 

هومن سیدی پس از دریافت این جایزه به کنایه گفت: «اصلاً نمی‌دانستم چنین جایزه‌ای در این دوره وجود دارد!»

 

 

 

بهترین فیلم اول

 

خجالت نکش به کارگردانی رضا مقصودی

 

 

 

جایزه ویژه هیات داوران

 

بمب، یک عاشقانه به کارگردانی پیمان معادی

 

 

 

سیمرغ زرین از نگاه ملی

 

فیلم سرو زیر آب به کارگردانی سید حامد حسینی 

 

 

 

نامزدهای بهترین جلوه‌های بصری
1- بمب (محمد لطفعلی)
2- به وقت شام (سیدهادی اسلامی)
3- تنگه ابوقریب (حسن ایزدی، جواد مطوری، محمد برادران، محسن خیرآبادی)
4- چهارراه استانبول (فرید ناصر فصیحی)
5- سرو زیر آب (محمد خاکزاد)
6- لاتاری و ماهورا (سینا قویدل)

 

 

 

نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه میدانی
1- بمب (عباس شوقی)
2- به وقت شام (محسن روزبهانی)
3- تنگه ابوقریب (محسن روزبهانی)
4- سرو زیر آب (محسن روزبهانی)
5- ماهورا (حمید رسولیان)

 

 

 

نامزدهای بهترین چهره‌پردازی
1- تنگه ابوقریب (سعید ملکان)
2- چهارراه استانبول (عباس عباسی)
3- دارکوب (فاطمه کمالی، زهرا کمالی)
4- شعله‌ور (مهرداد میرکیانی)
5- کامیون (بابک اسکندری)

 

 

 

نامزدهای بهترین طراحی لباس
1- بمب (سارا خالدی‌زاده)
2- خجالت نکش (رعنا امینی)
3- سوء تفاهم (سارا سمیعی)
4- شعله‌ور (سوسن نوروزی)
5- مغزهای کوچک زنگ‌زده (مارال جیرانی)

 

 

 

نامزدهای بهترین طراحی صحنه
1- بمب (محسن شاه‌ابراهیمی)
2- تنگه ابوقریب (محمدرضا شجاعی)
3- دارکوب (آیدین ظریف)
4- سرو زیر آب (عباس بلوندی)
5- سوء تفاهم (کیوان مقدم)

 

 

 

نامزدهای بهترین صدابردار
1- بمب (ایرج شهزادی)
2- به وقت شام (طاهر پیشوایی)
3- تنگه ابوقریب (رشید دانشمند)
4- سوء تفاهم (مهران ملکوتی)
5- مغزهای کوچک زنگ‌زده (مهران ملکوتی)

 

 

 

نامزدهای بهترین صداگذار
1- امپراطور جهنم (بهمن بنی‌اردلان)
2- به وقت شام (علیرضا علویان)
3- تنگه ابوقریب (امیرحسین قاسمی)
4- شعله‌ور (امین شریفی، بابک شکیبا)
5- مغزهای کوچک زنگ‌زده (علیرضا علویان)

 

 

 

نامزدهای بهترین موسیقی متن
1- به وقت شام (کارن همایونفر)
2- بمب (النی کاریندرو)
3- تنگه ابوقریب (حامد ثابت)
4- دارکوب (بهزاد عبدی)
5- شعله‌ور (سهراب پورناظری)
6- عرق سرد (کارن همایونفر)

 

 

 

نامزدهای بهترین تدوین
1- به وقت شام (مهرداد خوشبخت)
2- دارکوب (فرامرز هوتهم)
3- عرق سرد (بهرام دهقانی، محمد نجاریان)
4- کامیون (مصطفی خرقه‌پوش)
5- مغزهای کوچک زنگ‌زده (مهدی سعدی)

 

 

 

نامزدهای بهترین فیلمبرداری
1- بمب (محمود کلاری)
2- تنگه ابوقریب (حمید خضوعی ابیانه)
3- سرو زیر آب (علیرضا زرین‌دست)
4- عرق سرد (فرشاد محمدی)
5- مغزهای کوچک‌ زنگ‌زده (پیمان شادمانفر)

 

 

 

نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد
1- پژمان جمشیدی برای فیلم سوء تفاهم
2- جمشید هاشم‌پور برای فیلم دارکوب
3- سیامک انصاری برای فیلم بمب
4- فرهاد اصلانی برای فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده
5- مسعود کرامتی برای فیلم چهارراه استانبول
6- نوید پورفرج برای فیلم مغزهای کوچک‌ زنگ‌زده

 

 

 

نامزدهای بهترین نقش مکمل زن
1- سحر دولتشاهی برای فیلم‌های عرق سرد، چهارراه استانبول
2- لیلی رشیدی برای فیلم عرق سرد
3- نگار عابدی برای فیلم دارکوب
4- هدی زین‌العابدین برای فیلم‌ عرق سرد

 

 

 

نامزدهای بهترین نقش اول مرد
1- امیر جدیدی برای فیلم‌های تنگه ابوقریب، عرق سرد
2- امین حیایی برای فیلم شعله‌ور (دیپلم افتخار)
3- بابک حمیدیان برای فیلم سرو زیر آب
4- رضا عطاران برای فیلم مصادره
5- سعید آقاخانی برای فیلم کامیون
6- نوید محمدزاده برای فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده

 

 

 

نامزدهای بهترین نقش اول زن
1- باران کوثری برای فیلم عرق سرد
2- سارا بهرامی برای فیلم دارکوب
3- شبنم مقدمی برای فیلم خجالت نکش
4- ماهور الوند برای فیلم چهارراه استانبول
5- مهناز افشار برای فیلم دارکوب
6- هانیه توسلی برای فیلم سوء تفاهم

 

 

 

نامزدهای بهترین فیلمنامه
1- بمب (پیمان معادی)
2- سرو زیر آب (محمدعلی باشه آهنگر، حامد باشه آهنگر)
3- شعله‌ور (هادی مقدم‌دوست، حمید نعمت‌اله)
4- کامیون (کامبوزیا پرتوی)
5- مغزهای کوچک زنگ‌زده (هومن سیدی)

 

 

 

نامزدهای بهترین کارگردانی
1- به وقت شام به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا
2- تنگه ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی
3- دارکوب به کارگردانی بهروز شعیبی
4- سرو زیر آب به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر
5- کامیون به کارگردانی کامبوزیا پرتوی
6- مغزهای کوچک زنگ‌زده به کارگردانی هومن سیدی

 

 

 

نامزدهای بهترین فیلم
1- بمب به تهیه‌کنندگی پیمان معادی و احسان رسول‌اف
2- به وقت شام به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی
3- تنگه ابوقریب به تهیه‌کنندگی سعید ملکان
4- دارکوب به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی
5- سرو زیر آب به تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی
6- کامیون به تهیه‌کنندگی کامبوزیا پرتوی
7- مغزهای کوچک زنگ‌زده به تهیه‌کنندگی سعید سعدی

 

 

 

نامزدهای بهترین فیلم به انتخاب مردم (سیمرغ بلورین مردمی)
1- بمب به تهیه‌کنندگی پیمان معادی و احسان رسول‌اف
2- به وقت شام به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی
3- تنگه ابوقریب به تهیه‌کنندگی سعید ملکان
4- مغزهای کوچک زنگ‌زده به تهیه‌کنندگی سعید سعدی و کارگردانی هومن سیدی
5- لاتاری به تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی

ارسال نظر به عنوان مهمان

  • هیچ نظری یافت نشد

تبلیغ طلایی

تبلیغ نقره ای

تبلیغ برنزی

تبلیغات سوما

عملکرد سنجی

عملکرد سوما نیوز را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما 118 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم