چهارشنبه, 26 تیر 1398

نوار کناری

شناسه خبر:3346
سوت قطار در گیلان به صدا درآمد؛

افتتاح رسمی ‌راه‌آهن قزوین ـ رشت با دستور رئیس جمهور

  • انداز قلم

به گزارش سوما؛ راه آهن رشت ـ قزوین با حضور رئیس‌ جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت و مرکز استان گیلان رسماً به شبکه ریلی سراسری کشور متصل شد.

 آیین افتتاح راه‌آهن قزوین رشت عصر امروز با حضور رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و همچنین مسئولان استانی در رشت برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ‌حسن روحانی ‌در ادامه برنامه‌های سفر کاروان تدبیر و امید به استان گیلان با حضور در محل ایستگاه راه‌آهن رشت، دستور افتتاح و بهره‌برداری رسمی از خط آهن رشت ـ قزوین؛ کریدور سبز از خزر تا خلیج همیشه فارس را صادر کرد.

رئیس جمهور ضمن بازدید از ایستگاه راه آهن رشت، با توضیح مدیران و مسئولان ذیربط در جریان چگونگی روند احداث و خدماتی که از طریق این خط آهن ارائه خواهد شد، قرار گرفت.

این طرح به طول 164 کیلومتر و با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و 850 میلیون تومان و ارزش روز 5 هزار میلیارد تومان و با هدف اتصال استان گیلان به شبکه ریلی کشور افتتاح شد.

بهبود شبکه ترابری استان گیلان، افزایش ایمنی سفر، رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و کمک به صنعت گردشگری و توریسم از دیگر اهداف راه‌آهن رشت قزوین است.

این طرح به‌علت صرفه‌جویی 20 میلیون لیتر سوخت در سال و همچنین اشتغالزایی برای هزار و 865 نفر و کاهش آلودگی زیست محیطی و سوانح و تلفات جاده‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

راه آهن قزوین-رشت به طول 164 کیلومتر  با اعتباری بالغ بر یک هزار و 850 میلیارد تومان در 8 قطعه احداث شده است که وجود تونل ها و پل های متعدد بزرگ و زیبا در این محور، مسیر راه آهن قزوین-رشت را به یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور تبدیل کرده است.

راه آهن قزوین-رشت از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران-تبریز منشعب شده و با گذر از محدوده کوهین-شیرین سو به سمت لوشان و منجیل ادامه مسیر داده و پس از گذشتن از محدوده رودبار با عبور از منطقه امامزاده هاشم به ایستگاه رشت منتهی می شود.

این محور در ادامه از یک مسیر به بندرانزلی  و از مسیر دیگر به شهر آستارا در ایران و سپس  به شهر آستارا در کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد .

پیش بینی شده است، 1.4 میلیون نفر مسافر و 5.1 میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و همچنین 2.8 میلیون نفر مسافر و 7 میلیون تن بار در سال بیستم بهره برداری از طریق این خط ریلی انجام شود.

اتصال استان گیلان به شبکه ریلی کشور و بهره مندی مردم، صنایع و کارخانجات این استان از مواهب راه آهن، احداث بخشی مهم از کریدور ریلی شمال-جنوب در داخل کشور، بهبود شبکه ترابری  در استان گیلان و افزایش ایمنی سفر و همچنین رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و کمک به صنعت گردشگری از جمله اهداف مهم ایستگاه راه آهن رشت-قزوین است.

در جریان این سفر 120 نفر از خانواده‌های معزز شهدا راهی سفر مشهد مقدس شدند.

‌پروژه ریلی قزوین ـ رشت موثرترین پروژه عمرانی کشور است

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه بخش سخت و مشکل‌دار کریدور شمال به جنوب فردا افتتاح می‌شود، گفت: مسیر ریلی قزوین رشت موثرترین پروژه عمرانی سال‌های اخیر بوده است.

‌خیرالله خادمی  در جمع خبرنگاران در ایستگاه رشت با اشاره به اینکه پروژه ریلی قزوین- رشت یک ابر پروژه عمرانی در کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: پروژه مذکور یکی از زیباترین پروژه‌هایی است که هم از لحاظ مهندسی و هم از لحاظ زیبایی‌شناسی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه تمامی به دست مهندسان، متخصصان و کارگران ایرانی ساخته شده و یک پروژه کاملاً بومی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پروژه ریلی قزوین- رشت می‌تواند یکی از پروژه‌های قابل دفاع و ارایه برای صدور خدمات فنی مهندسی محسوب شود، افزود: یکی از اقدامات خوب در این چند سال اخیر در بخش حمل ونقل کشور توجه ویژه به بخش ریلی بوده است که در همین راستا پروژه‌های ریلی کشور با سرعت زیاد و تامین اعتبار مناسب پیش رفته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 3300 کیلومتر پروژه ریلی در قالب 32 طرح عمرانی در کشور در حال انجام است اظهار کرد : با حضور رئیس جمهور در استان گیلان 164 کیلومتر از مهمترین و موثرترین پروژه موجود ریلی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با یادآوری این موضوع که در اوایل دولت یازدهم مطالعاتی برای یافتن پروژه‌های عمرانی ریلی دارای اولویت برای احداث و تکمیل صورت گرفته است، افزود: براساس تصمیمی که در ابتدای دولت یازدهم و تداوم آن در دولت دوازدهم صورت گرفت قرار شد تا برای تکمیل پروژه‌هایی که دارای اولویت بیشتر و یا پیشرفت بالاتر هستند برنامه جامعه‌ای تدوین شود که به همین منظور اتصال 5 مرکز استان به شبکه سراسری ریلی و همچنین اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران از اولویت‌های مهم برای تکمیل پروژه‌های عمرانی ریلی محسوب میشوند. طبق این برنامه باید 975 کیلومتر ریل گذاری صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: پیش از اولویت‌بندی در مسیرهای مذکور تنها 70 کیلومتر ریل‌گذاری صورت گرفته بود و فقط 40 الی60 درصد پیشرفت فیزیکی و زیرساختی صورت گرفته بود؛ با این حال برنامه‌ریزی شد تا طی 3 الی 4 سال بعد از اجرایی شدن طرح جامع اولویت‌بندی شده ریلی به بهره‌برداری برسند.

خادمی با تاکید بر اینکه غیر از مسیرهای فوق برنامه‌ریزی برای اتصال دیگر مراکز استانی به شبکه سراسری ریلی ادامه دارد، تصریح کرد: راه‌آهن اردبیل با پیشرفت فیزیکی 70 درصدی، همدان-سنندج پیشرفت 70 درصدی زیرساختی، شهرکرد پیشرفت 42 درصدی زیرساختی و خرم‌آباد با پیشرفت 46 درصدی زیرساختی جلو آمده‌اند. همچنین تا امروز سه  مرکز استان به شبکه سراسری ریلی متصل شده‌اند و فردا چهارمین مرکز استان نیز به ریل متصل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اتصال گیلان به ریل باعث تاثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره در این استان خواهد شد افزود: پروژه اتصال استان گیلان به شبکه سراسری ریلی یکی از موثرترین پروژه های عمرانی کشور و دارای ویژگی‌های خاص خود است و به همین خاطر منحصر به فرد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش سخت و مشکل‌دار کریدور شمال- جنوب با اتصال ریل به استان گیلان مرتغع می‌شود، گفت: فردا پروژه ریلی قزوین- رشت با حضور 5 وزیر از کشور‌های همسایه به بهره‌برداری می‌رسد و حضور مهمانان خارجی نشان دهنده اهمیت این پروژه است.

وی افزود: این کریدور از بندرعباس شروع می‌شد، ولی به دلیل سخت و دشوار بودن مسیر به سمت شمال تکمیل نشده بود، اما با همت متخصصان و مهندسان ایرانی قسمت دشوار این کریدور فردا به بهره‌برداری می‌رسد و از طریق این راه‌آهن به آستارا و سپس به آذربایجان و بعد از آن به روسیه و اروپا متصل می‌شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بار‌ها و کالا‌ها از سمت جنوب کشور، خلیج فارس، عمان و اقیانوس هند به صورت ترکیبی جا به جا می‌شوند، افزود: این پروژه می تواندطول مدت 36 روزه مسیرهای جاری را به نصف کاهش دهد و مدت زمان جا به جایی کالا‌ها را به 16 روز می‌رساند.

خادمی گفت: از لحاظ قیمت هم جا به جایی کالا‌ها و بار از طریق این مسیر ریلی 35درصد ارزان‌تر می‌شود.

وی افزود: 40 میلیون تن بار سالانه از هند، روسیه و اروپا جا به جا می‌شود و اگر بتوانیم 10 میلیون تن بار را جذب کنیم می‌توانیم هزینه‌های ساخت این پروژه را تامین کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل آنکه محل عبور این پروژه کوه‌های البرز است و مسیر سختی است افزود: از لحاظ زمین شناسی ساخت این پروژه پیچیدگی‌های خاصی داشته و همچنین از کنار دهلیز و رودخانه سپیدرود عبور می‌کرد و به همین دلایل ساخت این پروژه با همه این پیچیدگی‌ها به عنوان پروژه ملی به شمار می‌رود.

وی گفت: در این پروژه 25 کیلومتر تونل و گالری و 9 کیلومتر پل ساخته شده و 22 میلیون متر مکعب که برابر با بزرگ‌ترین سد خاکی کشور است خاک برداری انجام شده است.

خادمی میزان ارزش ریالی این پروژه را 1850 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ارزش ریالی روز این پروژه بیش از 6 هزار میلیارد تومان است و حدود 11 سال ساخت این پروژه به طول انجامیده، اما در ساخت این پروژه از هیچ کارشناس و مشاور خارجی استفاده نشده و تمامی 11 پیمانکار آن ایرانی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران به عنوان یکی از شهر‌های تاریخی دنیا دارای مزیت‌های تاریخی بسیار زیادی بوده و در مسیر ترانزیتی بسیاری از کشور‌ها قرار دارد تصریح کرد: بنابراین برای جلوگیری از ورود کریدور‌های رقیب باید این کریدور را به اتمام برسانیم و باید از مزیت‌های ایران در تمام بخش‌ها استفاده کنیم تا کریدور‌های رقیب نتوانند از این فرصت استفاده کنند.

خادمی اکریدور شمال جنوب را کوتاه‌ترین ارزان‌ترین و بهترین کریدور برای حمل و نقل دانست و افزود: بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل امنیت بالا و ارزان بودن قیمت آن از این کریدور استفاده می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از چالش‌های عمده کشور در بخش حمل و نقلی هزینه بالای آن است گفت: 85 درصد از کالا‌ها و حتی کالا‌هایی که در بنادر جنوبی کشور تخلیه می‌شوند از طریق جاده جا به جا می‌شوند این در حالی است که در هیج جای دنیا کالا‌ها از طریق جاده جا به جا نمی‌شود.

وی گفت: ما حتی یارانه بخش ریلی را پرداخت می‌کنیم، اما کالا‌ها از طریق جاده جا به جا می‌شود و این یک زیان بسیار زیادی برای کشور به همراه دارد و باید برای رونق ترانزیت کشور بخش ریلی را توسعه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه افتتاح خط ریلی میانه به بستان‌آباد تا پایان امسال بوده، اما به دلیل کار‌های جوشکاری و چند کار نیمه تمام خط میانه- بستان‌آباد در بهار سال آینده به افتتاح می‌رسد افزود: سرعت حرکت این خط ریلی 80 کیلومتر است و بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

خادمی گفت: قسمت دوم این خط ریلی که شامل بستان‌آباد تبریز می‌شود تا پایان سال 98 و اوایل 99 بهره برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: راه آهن رشت- انزلی به طول 40 کیلومتر در حال ساخت است و تا 2 سال و نیم دیگر به اتمام می‌رسد و همچنین آغاز کار‌های اجرایی راه آهن رشت- آستارا فردا با حضور رئیس جمهور انجام می‌شود، اما عملیات اجرایی آن از فردا کلید نمی‌خورد.

وی گفت: فردا همچنین تفاهم‌نامه‌ای با منطقه آزاد برای مشارکت اتصال ریلی به بندر کاسپین مبادله می‌شود.

خادمی تصریح کرد: منابع مالی 10 هزار کیلومتر ریل ابلاغ شده و در یک برنامه  8 الی 10 ساله تکمیل می‌شود.

وی در پایان گفت: تولید ریل ملی انجام شده و قابل برداشت است و هر میزانی که ریل تولید شود امکان بهره‌برداری از آن ایجادمی‌شود همچنین ریل از کشور‌هایی مانند هند، روسیه، چین و ترکیه تولید می‌شود و ما می‌توانیم در زمان تحریم‌ها از ریل این کشور‌ها استفاده کنیم./تسنیم

ارسال نظر به عنوان مهمان

  • هیچ نظری یافت نشد

طلایی

نقره ای

برنزی

عملکرد سنجی

عملکرد سوما نیوز را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما 101 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم